Maveproblemer

brevkassespørgsmål

Maveproblemer

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus Jeg har periodevist over et længere stykke tid døjet med lidt forskellige maverelaterede gener, som på det seneste er begyndt at bekymre mig. Min mave er tit oppustet og spændt. Den rumler meget, og jeg har ofte følelsen af “eksamensmave” på helt almindelige hverdage (hvor jeg ellers i store træk trives.). Det mærkes som om, det hele vender sig derinde, og at jeg har diarre og skal på toilettet hele tiden. Men når jeg så går på toilettet, kommer der ikke noget afføring, kun slim. Slimen er gul/hvid/brunlig. Det varer typisk over et par dage, hvorefter det forsvinder. Jeg føler mig ikke som sådan forstoppet imens, for indimellem alle de gange, jeg går på toilettet, og der kun kommer slim, kommer jeg også af med almindelig afføring. Mit spørgsmål går på, om dette er noget, jeg bør reagere på. Jeg har ikke gode erfaringer med at gå til lægen, og vil derfor gerne undgå det om muligt. Jeg spiser sundt - varieret, har ikke nogen allergier og er opmærksom på at få motion dagligt. Jeg kan ikke selv se noget mønster i, at det f.eks. kunne skyldes en bestemt madvarer eller ligende. På forhånd tak. Mvh en spørger

Svar:

Kære du, som spørger ind til symptomer fra din mave.

Du skriver, at du døjer med mavesmerter og oppustet "rumle-mave" og fornemmelse af ofte at skulle have afføring. Men at det, der kommer ud, mest er slim. Som jeg forstår det, er du derudover en sund og rask ung kvinde, der trives.  Det korte svar på dit spørgsmål er; Ja, du skal selvfølgelig tale med din egen læge om det. For det første lyder det ikke særlig rart og for det andet, synes jeg, du skal undersøges nærmere. Mavesmerter kan skylde mange ting; forstoppelse, mavesyrer mm. Men når du skriver, at der er slim i din afføring - eller at din afføring faktisk mest er slim, så får det mig til at tænke på, at du skal undersøges for, om du have en betændelsestilstand i tarmen. Nogle tarmsygdomme giver en kronisk betændelsestilstand i tarmen. Ofte er disse sygdomme arvelige og der vil være nogen i din familien, der har dem. Det er fx. Mb. Chron eller Colitis Ulcerosa, som der er gode behandlingsmuligheder for. Måske kan du spørge din mor eller far om nogen har dem? Det er slet ikke sikkert det  dét, du fejler. Men du skal undersøges af din egen læge.  Hvis du har haft en dårlig oplevelse hos lægen, så kan det måsle være en god idé at sige til din læge, at du er lidt nervøs af den grund, så din læge er opmærksom på det. Hvis du har et meget dårligt samarbejde med din egen læge, er det en mulighed at skifte til en anden.  Men jeg vil råde dig til snarest at bestille en tid hos din læge.

Håber det var et svar, du kan bruge og god bedring!

Mvh Gerda, læge

Gerdas billede
Gerda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål