Manglende menstruation

brevkassespørgsmål

Manglende menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 3 år 3 uger siden

Hej brevkasse. Jeg har et spørgsmål angående menstruation. Jeg har ikke haft min menstruation siden 22 august (sidste dag på mensen), og jeg er bekymret for hvis noget skulle være galt. Jeg er ikke gravid, da jeg ikke har sex. Jeg er 174 cm høj og vejer 55 kg, men har tidligere været lidt tyndere, dog er det noget der ligger naturligt til mig (i generne, altså ikke noget jeg selv styrer), da jeg har god appetit og sjældent træner. Jeg har tidligere været lettere stresset men det er efterhånden mange måneder siden, og på det tidspunkt havde jeg også min menstruation. Ellers skal jeg være blevet ubevidst stresset, da jeg har haft gymnasiestart i sommers og kun bor hos min mor nu, hvor jeg før boede hos mine forældre på skift. Men jeg tror ikke rigtig det kan værw stress, da jeg er utroligt afslappet her under nedlukningen. Der er jo ikke så meget man skal nå. Og jeg har det mentalt godt og går gåture hver dag. Har faktisk taget et par kilo på her under nedlukningen, men det har heller ikke fremmet min mens. Jeg har ikke været syg heller udover den almindelige forkølelse. Er ikke rigtig komfortabel med at tage til lægen med det, især hvis jeg skal have gynækologisk undersøgelse, og det er også derfor jeg skriver her. Jeg har tidligere haft uregelmæssig menstruation, faktisk altid, men aldrig har den udeblevet i så lang tid. Højst sprunget en enkel måned eller to over. Min første menstruation fik jeg da jeg var tretten, så det burde også være ved at falde på plads nu. Jeg er færdig med at vokse, så det hele undrer mig bare helt vildt. Kan godt spise lidt uregelmæssigt, ift. at jeg nogle dage kan spise rigtig meget og nogle dage lidt lidt, men det balancerer sig fint ud sådan rent gennemsnitligt. Selvom min vægt er lidt lav har jeg også en normal og sund fedtprocent. Jeg spiser almindeligt udover at det eneste kød jeg plejer at spise er kylling og bacon - engang imellem fisk og self alt muligt kød hvis jeg er gæst hos nogen. Jeg er ikke bange for slik og chips, det skal siges. Sååå det blev et lidt langt brev, men alt i alt vil jeg bare gerne vide om der er noget galt eller ej, og om der er noget jeg selv kan gøre, da jeg ikke har lyst til at være til gynækolog. Har desuden en mandlig læge hvilket ikke rigtigt hjælper. Vil også gerne vide hvorfor jeg ikke har fået den.

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at din menstruation er udeblevet nu ca 6 måneder hvilket bekymrer dig.

Du har jo helt ret i, at udeblevet menstruation kan skyldes mange tid, heriblandt stress og spiseforstyrrelse/lav vægt, men det lyder jo ikke som om du har noget af det.

Der er desuden en del der har uregelmæssig menstruation uden man kan finde en årsag til det. Men hvis du ikke får din menstruation indenfor et måneder vil jeg anbefale at du snakker med en læge. Jeg forstår godt det er grænseoverskridende i forhold til gynækologisk undersøgelse og sådan, men hvis du er jomfru vil man normalt ikke have behov for at foretaget gynækologisk undersøgelse. Evt vil din læge henvise til en gynækolog, der kan lave en ultralydsscanning via skeden, men det er en tynd afrundet lang scanner, der normalt er meget skånsom.

Du kunne have det der hedder PCO (polycystisk ovariesygdom), hvilket nærmest er normalt, op mod 20 % af alle kvinder har det. Som regel er der ingen problemer med denne tilstand, men enkelte kan have lidt sværere ved at blive gravide.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål