Må ikke få p-piller fra lægen mere

brevkassespørgsmål

Må ikke få p-piller fra lægen mere

brevkassespørgsmål af
Trine
17 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej :) Jeg er en 17-årig pige som er endt i den trælse situation, at jeg døjer med migræne, og det har jeg egentlig gjort i mange år, og nogle perioder er det så værre end andre. Jeg var ved lægen forleden dag, da min migræne var så slem, så jeg fik nogle stærke piller osv. Desværre endte det med, at hun ikke ville give mig mine p-piller mere. Det skal lige siges, at jeg ikke har migræne med aura. Alle de andre læger jeg har været ved, har ikke nævnt noget om at jeg ikke måtte forsætte på mine p-piller på trods af min migræne. Min verden faldt nærmest fra hinanden, da jeg har mange smerter under mens, og plejer at have en fast rutine med at springe over, så jeg kun har mens hver 3. måned. Desuden er det p-piller mod akne, og jeg er virkelig bange for at dette også kommer tilbage nu. Hun nævnte mini piller og spiral, som jeg virkelig ikke er begejstret for. Mini pillerne giver en fast menstruation hver måned, og desuden læste jeg at man kan bløde flere uger i træk, og har også hørt dette fra mine veninder som hurtigt stoppede på dem igen. Hørte også dårligt om hormonspiralen, og vil derfor heller ikke dette. Jeg har vendt mig til bivirkningerne ved p-piller, og føler alt bliver ødelagt, nu hvor jeg ikke længere kan styre min mens, f.eks. på ferie, festival mv. Hvad dælen gør jeg? Kontakter en anden læge? Prøver lykken på en side, hvor man kan købe p-piller uden recept? Tak på forhånd! Hilsen en meget trist og fortvivlet pige

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan forstå, at du igennem flere år har fået p-piller, oprindeligt som et middel mod din akne. Du har også i mange år haft migræne uden aura, men at den nu er så slem, at du skulle have stærkere smertestillende for at holde det ud. P-piller kan være med til at udløse migræne, også selvom det er uden aura.

Jeg kan godt forstå, at du lige nu føler, at det har store konsekvenser for dig at stoppe med p-piller. Du skal huske på, at hvis din læge stopper udskrivelsen af p-piller, så er det kun fordi hun vil dig det allerbedste og at hun ikke vil have, så din migræne bliver værre. Jeg vil derfor kraftigt fraråde dig at få p-piller igennem andre kanaler. Selvom dine veninder har haft svært ved at få det til at fungere med spiral og mini-piller, så kan det jo fungere rigtig godt for dig?

Din migræne ved jeg ikke hvordan den er blevet diagnosticeret, altså jeg ved ikke om du og din læge er helt sikre på, at der er tale om migræne? Hvis ikke du er udredt med hovedpinedagbog eller lign, eller er sikker på, at der er tale om migræne uden aura, så kan det være en ide at få det udredt ordenligt.

Man kan altid få lov til at få en vurdering hos en anden læge. Du kan eventuelt blive henvist til en gynækolog som du kan snakke aknebehandling og prævention med. Det er din egen læge som skal henvise dig, og vi er vant til, at folk også gerne vil have en vurdering hos en anden læge.

Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe dig og gøre dig mindre fortvivlet.

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål