Vandpibe

brevkassespørgsmål

Vandpibe

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Chperhus! :)

Ville bare lige høre om det er lige så usundt at ryge vandpibe som det er at ryge almindelig cigatter og om der er en aldersgrænse på hvornår man må købe tobak til det og om det er ulovligt?

Svar:

Hej med dig

Det er to super gode og vigtige spørgsmål du stiller.

Lad mig starte med lovgivningen. Loven er, at der ikke må sælges tobak til unge under 18 år. Loven er den samme for vandpibetobak som for cigaretter.

Og ja det er lige så usundt at ryge vandpibe som det er at ryge almindelige cigaretter. Nogle unge tror fejlagtigt, at vandpiberygning er ufarlig. Sikkert fordi røgen ikke ’brænder i halsen’ som røgen fra en cigaret, duften kan være dejlig og fordi smagen er mere sød og frugtagtig.

På samme måde som cigaretrøgen indeholder røgen fra en vandpibe også 4.000 stoffer. Kun ganske små mængder sorteres fra i vandet. Mange af stofferne er kræftfremkaldende og findes i produkter som lim, benzin, raketbrændstof og myregift. Så uanset om man ryger vandpibe eller cigaretter, transporteres røgens giftige stoffer rundt i kroppen og påvirker kroppen ekstremt negativt.

Vandpiberygning er både sundhedsskadeligt og kan føre til tobaksafhængighed.

Mange hilsner

Birgit

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål