For tyk?

brevkassespørgsmål

For tyk?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 1 måned siden

Hejsa.

Jeg er en pige på 13 år. Jeg vejer omkring 43kg og er omkring 171 cm. Lige for tiden har jeg tænkt rigtigt meget over min vægt. Der er rigtig mange af mine venner der siger jeg vejer alt for lidt i forhold til at jeg snart fylder 14 år, men når jeg kigger mig selv i spejlet synes jeg at jeg ser alt for tyk ud! Når jeg er i bad efter idræt har jeg det tit ekstremt dårligt med at gå i bad, da jeg føler mig tyk i forhold til alle andre. Når folk først ser mig mener de altid at jeg er alt for tynd, og man kan altså også mærke mine ribben både foran og på min ryg uden at trykke, men når jeg nævner min vægt bliver folk pludselig overrasket og siger, at de slet ikke troede jeg vejede så meget!

Mit spørgsmål er derfor;

Vejer jeg for meget?

På forhånd tak...

Mvh.

Anonym.

Svar:

Hej med dig :-)

Når man er ung, begynder ens tanker at fokusere meget på ens krop, på om den er "rigtig" eller "forkert" og på hvad andre synes om den. Du kan være sikker på, at flere af pigerne fra din klasse er ligeså utrygge ved at gå i bad efter idræt som du er, og at det du føler, er helt normalt.

Det lyder til, at dine venner har helt ret, når de siger, at du er tynd. For at få et billede på, om et menneske er over- eller undervægtig, kan man udregne noget som hedder BMI. BMI står for "Body Mass Index", og er en formel, hvor man ser på både vægten og højden, for dermed at kunne danne sig et blik på, om vægten passer til højden.

Når jeg beregner din BMI, ligger den på 14,7. Hos en person, med samme højde og alder som dig, vil en normalvægtig pige have en BMI mellem 16 og 22. Du er dermed slet ikke tyk, men kan, udfra din BMI, sagtens tåle nogle kilo ekstra :-)

At dine venner bliver overraskede over, at du vejer 43 kg. kan hænge sammen med, at du er meget høj, hvilket selvfølgelig giver ekstra kg. på vægten i forhold til personer, som fx er 160 cm. Det kan være nogle af dine venner er 160 cm., og vejer ca. det samme som dig, og så bliver de overraskede over at I vejer det samme, fordi de ikke tænker over, at du er meget højere end dem.

Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål