Taber mig

brevkassespørgsmål

Taber mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

hejsa. her på det seneste har jeg tabt 6 kg er 168 høj og vejer 54 kg nu.

Går meget op i motion og kost, træner flere gange om ugen. ind i mellem spiser jeg også lidt junk for at få mange kcal. Men intet sker. Spiser også altid rigtigt meget sund mad.

så spørgsmålet lyder: hvordan kan jeg tage på og hvorfor har jeg tabt mig... Og jeg ved at jeg ikke forbrænder flere kcal end jeg Spiser

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan forstå, at du har tabt dig her på det sidste og du nu vejer mindre, end du gerne vil. Jeg håber, at min forklaring kan hjælpe dig.

Jeg kan forstå, at du går meget op i motion og kost med sund mad. Det er altid sundt og derfor tænker jeg, at selvom du synes, at du synes, at du er tynd, så er du meget sund. Du skriver også, at du spiser junk for at få kalorier. Det er også meget fint, så længe det ikke tager overhånd. Når man træner nedbryder du de muskler, du har. Derfor har du brug for protein og kulhydrater for at opbygge dem igen. Det kan du få gennem proteinbarer, kakao, tun og sådan nogle ting. Du kan prøve at søge på internettet efter mad med protein i. På den måde opbygger man musklerne, så de bliver større end de var før. Du kan også forsøge dig frem med proteinpulver, hvor man både kan få noget, du tager før eller efter træning. Det skal lige siges, at man ikke tager på i muskler ved at fylde sig selv med virkelig meget protein, da kroppen kun kan optage en mængde protein og resten skylles ud igen.

Du skriver, at du har tabt dig 6 kg. og det kan være, fordi du er begyndt at træne mere eller hvis der er sket en anden ændring. Hvis du i din træning laver meget pulstræning som løb og sjipning, kan det gøre, at du taber dig. For at man tager på i muskler af træningen, handler det om at træne musklerne fx med vægte og få spist lige efter træningen. Her kan du også søge inspiration på internettet omkring træningsprogrammer osv. Vægttabet kan dog også komme af psykiske ting som stress. En anden grund til, at du taber dig kan være din alder. Du skriver selv, at du ved, at du ikke forbrænder flere kalorier end du spiser, men i din alder er det svært at regne ud, hvor meget du forbrænder. Kroppen udvikler sig så meget og det er meget individuelt fra person til person, hvor meget man forbrænder. Man forbrænder hele tiden, så selv når du sover, forbrænder du kalorier. Derfor er det vigtigt at få spist, når du er sulten og spise ting, som indeholder mange kalorier, som du kan blive mæt af. Det kan være ris og pasta.

Et sidste forslag kan være at kontakte lægen, da det aldrig kan skade. Måske er der en anden grund til, at du taber dig og ofte kan lægen komme med gode råd til, hvordan man tager på, på en sund måde.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og ønsker dig held og lykke med det.

Med venlig hilsen Signe.

SigneMs billede
Signe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål