Sunhedsplejerske

brevkassespørgsmål

Sunhedsplejerske

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 8 år 8 måneder siden

Hej

jegver rigitg nervøs for at skulle til sundhedsplejerske her om lidt. Jeg har taget rigitg meget på de seneste par år(ca15 kg) og vokset ca 10 cm. Jeg vejer i dag ca. 70 kg og er omkring 165 cm høj. Hvad skal jeg gøre og vil sunhedsplejersken sige noget til det?

-en meget forvirret Emma

Svar:

Hej Emma.

Det kan godt være lidt skræmmende at skulle til sundhedsplejerske, og særligt hvis der er sket nogle ændringer, som at man har taget på. Så det er helt naturligt, at blive lidt forvirret.

Når du skal se din sundhedsplejerske, så vil hun bl.a. måle din højde og veje dig, og det vil hun notere ned. Det gør hun, for at være sikker på, at du har det godt og har en god og sund udvikling. Hvis hun er bekymret for, om du har taget for meget på, så kan hun godt kommentere det. Men det kan være svært for mig at vide, om hun nu også vil gøre det. Men sundhedsplejersker er til for at hjælpe med at børn og unge har det så godt som muligt. Så hvis hun kommenterer det, så er det kun for at hjælpe dig. Og du er langt fra den eneste som har oplevet at tage lidt på, så det er ikke noget du skal være flov over, men det er helt naturligt at blive ked af det over det, og det kan være forvirrende, hvad man skal gøre.
Hvis du selv er bekymret for din vægt og er ked af at have taget ekstra på, så synes jeg at du skal prøve at tale med din sundhedsplejerske om det. Hun kan fortælle dig, om din udvikling og vægt er helt normalt, og ellers om du kan gøre noget for at tabe dig eller leve lidt sundere. Det kan nemlig godt være lidt svært selv at finde ud af, og så er det rart at få hjælp til det. Men det kan godt være lidt svært at skulle snakke om, men det er også helt i orden at sige det til hende og at du faktisk er lidt nervøs for jeres møde. Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste som kan være lidt nervøs for at se sin sundhedsplejerske, og som har nogle bekymringer omkring det.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål