Hvordan forklarer jeg hende det?

brevkassespørgsmål

Hvordan forklarer jeg hende det?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej! jeg er en pige på 16 år, som har en søster der er 17. Der er lige knapt et år mellem os og vi er meget ens, tankemæssigt. Altså vi ligner på ingen måde hinanden men vi føler os hverken som store- eller lillesøster til den anden.

Min søster har været lidt, hvad skal jeg kalde det, "forvirret" omkring hendes krop og sundhed.

Hun tror at sundhed betyder grøntsager, frugt og intet andet. Hun har set alt for mange fanatiske youtube videoer og hun er blevet rigtig forvirret. Det kan jeg godt forstå, der er jo sindssygt mange forskellige holdninger til hvad sundhed er, og det er virkelig sort og Hvidt på nettet.

Så min Søster besluttede sig for at blive "veganer". Egentlig ikke af nogen anden grund, end at hun mener at hun vil tabe sig af det.

I dag var hun rigtig sur og sagde at hun kun havde spist en appelsin og 5 tomater gennem hele dagen. Jeg spørger så ind til, hvorfor hun ikke går nedenunder og tager noget mad. Hun svarer at vi ikke har noget. Jeg siger, "selvfølgelig har vi da det. Vi har brød, vi har..." Og DÉR stopper hun mig og bryder ud med en hel masse åndssvagt som "Ad! Nej! Det er kulhydrater!"

Jeg sagde "Jamen veganere spiser rigeligt med kulhydrater. Kroppen har brug for kulhydrater. Hvad har du ellers tænkt dig at spise?" Og hun svarede grønne bønner.

Jeg ved godt at jeg er den yngre her, men hold dog op! Sådan noget kan gøre mig virkelig frustreret. Det handler jo om balance. Hun siger allerede at hun har tabt sig og det er det eneste hun tænker på.

Sund er ikke nødvendigvis lig med spinatblade dagen lang. Og nej, grønne bønner vil ikke stoppe den sult hun har lige nu.

Jeg kan bare ikke klare sådan nogle forvrængede kommentarer. Hvordan får jeg banket det ind i hovedet på hende? At hun bare skal spise normalt, varieret og regelmæssigt? Jeg kan slet ikke trænge igennem, hun er helt væk!

Jeg har brug for råd!

Svar:

Hej med dig

Jeg forstår udemærket din bekymring for din søsters optagethed af at spise bestemte ting, for at være "sund". Det må tage utrolig mange kræfter fra hende, hvis maden fylder så stor del af hendes tanker. Jeg forstår derfor godt din frustration ift. hvad du kan gøre for at hjælpe hende til at få en mere afbalanceret indstilling til hendes madvaner.

Din søster er, som du siger givet vis påvirket af alle de slankekurer, nye råd og trends, som florerer inden for sundhedsverdenen. Det kan være en jungle og derfor uoverskueligt når den ene kur efter den anden dukker op i medierne. Det udviser du også stor forståelse og indsigt i, og det tror jeg er en vigtig indgangsvinkel, når du snakker med din søster og forsøger at give hende dit syn på sund kost. På den måde undgår du at virke bedrevidende over for hende og du vil på den måde ikke fremme en så stor modstand hos hende, der kan gøre det svært for hende at lytte til dig.

Jeg har dog lidt svært ved at vurdere hvor forvirret og dermed hvor alvorligt det står til med din søster. For det lyder til, at det fylder meget for hende og godt kan gå hen og blive en helt besættelse for hende, hvis hun ikke får snakket med nogle. Men uanset hvor slemt det står til, så er det selvfølgelig vigtigt, at hun får snakket med nogle. Derfor tænker jeg, at du kunne  snakke med dine forældre og fortælle dem at din søsters spisemønster bekymrer dig, og at du gerne vil have, at de snakker med hende og prøver at hjælpe hende. På den måde kan dine forældre hjælpe med at vurdere, hvad der vil være det bedste at gøre, da I/de jo er så tætte på hende, at I kan se hvis hun fx taber sig meget og bliver undervægtig eller er meget styret af hendes madvaner. Det kan også være, at det kunne være meget rart for dig, at komme ud med dine frustrationer og tanker over for dine forældre eller en du snakker godt med.

Det kan nemlig være rigtig svært, som du gør, at stå uden for og se en af sine nærmeste være så hård mod sin krop uden man rigtig kan gøre noget. Du lyder til, at have en afslappet og fornuftig indstilling til sundhed. Det er bare ikke så nemt, at overføre dine tanker til din søster selvom du nok så gerne vil det. Jeg tror helt sikkert, at det er muligt, at din søster får ændret sin indstilling til sundhed. Men jeg tror også, at det vil kræve tid, fordi det kræver, at hun selv helt inde fra stille og roligt får ændret sin opfattelse af, hvad der er sundt for kroppen. Derfor tænker jeg som jeg har skrevet, at det ville være fint at inddrage dine forældre eller dem som du vurderer kender hende bedst og ser hende hver dag.

De bedste hilsner Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål