Skriver jeg med barn eller voksen?

brevkassespørgsmål

Skriver jeg med barn eller voksen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

Hej Cyberhus Jeg er rigtig meget på nettet og bruger computeren flere timer dagligt. Så dvs. jeg møder tit nye mennesker over chat og sådan noget. Jeg har læst mange artikler om at der er voksne mænd som sidder bag skærmen og påstår at de er et barn. Jeg kommer til at tænke på det når der er en på Habbo som spørger mig om hvor gammel jer er. Og hvis jeg så skriver det, så er jeg bange for at han/hun så vil spørge om flere personlige oplysninger. Og børn har jo ret til at tilbageholde deres personlige oplysninger. Så behøves jeg bekymre mig om det når jeg chatter med folk på Habbo eller andre steder? Mvh. Dreng 11 år

Svar:

Kære Dreng 11 år

Tak for dit spørgsmål.
Du skriver at du tit møder nye mennesker på nettet. Det synes jeg er dejligt for dig. Du bruger nettet til noget af det, der gør det rigtigt fedt. Nemlig at møde mennesker man har noget til fælles med.

Når man læser i aviser og ser på tv, at mange voksne udgiver sig selv for at være børn på nettet, bliver man bekymret. Det er helt forståeligt. Faktisk synes jeg at det er sundt at være ekstra "vågen", når man hænger ud med personer på nettet, som man ikke kender fra dagligdagen. Der findes desværre voksne, der bruger steder som HABBO og andre gode børne- og ungesider til at opbygge et falsk venskab med børn for senere at mødes med dem. Det er bestemt ubehageligt at tænke på.

Når det er sagt mener jeg også at det er ærgerligt hvis man hele tiden skal have ondt i maven når man chatter med fremmede. Derfor kan det være en god idé at lave nogle regler for sig selv og stå ved dem uanset hvem der vil vide noget om dig. Hold personlige oplysninger for dig selv (efternavn, adresse, telefonnummer, skolenavn, mailadresse) og lad være med at sende billeder af dig selv til folk du ikke kender. Og hvis du en dag beslutter dig for at mødes med en person, du kun kender fra nettet, så tag en voksen med til det første møde. Endeligt synes jeg at du skal spille med åbne kort og fortælle at du har disse regler, når du begynder at chatte med folk. Det vil langt de fleste have forståelse for.

Sune fra Cyberhus har skrevet en god artikel om "Grooming" . Grooming er det der sker når voksne opsøger børn på nettet. Artiklen kan du læse her.

Mvh Jonas