rettigheder omkring tlf i skolen

brevkassespørgsmål

rettigheder omkring tlf i skolen

brevkassespørgsmål af
elev
13 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

hej der var en lære der tog min telefon før skolen den startede og nogle siger at de ikke må det men passer det

Svar:

Hejsa

Tak for dit spørgsmål, som jeg godt kan forstå at du stiller. Du skriver at din lærer har taget din telefon inden skolen begyndte. Jeg går ud fra at din lærer tog den på skolens grund.

Hvis din skole har nogle regler for elevernes brug af telefoner, som siger at din lærer gerne må tage din telefon, hvis han/hun har en begrundet årsag til det, så må din lærer gerne tage den i din skoletid. Læreren må derimod ikke tvinge dig til at vise ham/hende ting fra din telefon, da din telefon er privat. Din lærer må heller ikke selv, uden din tilladelse, åbne din telefon og læse indholdet i beskeder, se billeder osv. Du kan evt. tale med din pædagogiske leder på din skole, eller en anden lærer, som du stoler på. Som udgangspunkt vil jeg mene at din lærer skal give dig din telefon tilbage, når du har fri fra skole den samme dag, som læreren tog den.

Vh Linda

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål