Projektuge

brevkassespørgsmål

Projektuge

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej :) Vores klasse har projektuge i denne uge og jeg arbejder bl.a. med online mobning. Ville derfor hører om i har tid til svare på nogle spørgsmål. Hvad er online mobning? Hvad kan det gøre ved mobbeofret? Kan man blive straffet for at mobbe over internttet?Hvordan? Hvad kan grunde vlre til at man mobber? I hvor høj grad finder mobning std på nettet? Er der en gennemgående ting i bliver kontaktet om? Hvordan rådgiver i oftst dem som henvender sig til jer? Hvorfor tror i der er så meget mobning over internettet? Håber i vil svare på mine spørgsmål På forhånd tusind tak M.v.h. Maria

Svar:

Hej Maria

Tak for dine spørgsmål. Jeg skal forsøge at svare nogenlunde kort.

Der findes utrolig mange måder at beskrive mobning på. Det er et felt hvor mange er uenige. Nogle siger at der skal være en forskel i styrke mellem mobberen og den mobbede. Andre siger at mobning kun kan foregå, når en person udsættes for ubehageligheder på et sted, som man ikke kan blive væk fra. Eksempelvis i skolen. Online mobning har ligeså mange forskellige definitioner. Grundlæggende vil jeg sige, at online mobning er når en person gentagende gange udsættes for at blive drillet, hånet eller truet af andre personer på nettet eller over mobilen. Online mobning kan også være, når man bliver udelukket fra et digitalt fællesskab - eksempelvis hvis en hel klasse beslutter sig for ikke at tilføje den samme person på MSN.

Den afgørende forskel på almindelig mobning og online mobning er at mobbeofret aldrig har fri. Der kan altid komme en sms med hårde ord. Det gør det ekstra hårdt at være offer for online mobning. Mobning er ikke decideret ulovligt efter dansk lovgivning, men det kan udvikle sig til noget der er strafbart. Eksempelvis hvis man kommer med trusler, eller hvis man krænker personen (eksempelvis ved at lægge ubehagelige billeder af personen på nettet).

Det kan være rigtigt svært at svare på, hvorfor online mobning forekommer. Noget tyder på at Internettet og mobiltelefonen gør os mere anonyme. Ofret kan muligvis ikke se hvor beskederne kommer fra og mobberen kan ikke altid se reaktionen hos den mobbede. Derfor kan det være nemmere at sende en "sviner" af sted i stedet for at løse konflikten når man mødes fysisk.

Du spørger om vi har mange mobbe-henvendelser i Cyberhus. Det har vi desværre. Mange af de unge, der skriver til vores chatrådgivning skelner ikke mellem almindelig mobning og online mobning, fordi det foregår begge steder. Det er meget forskelligt, hvordan man bliver rådgivet. Det kommer an på den konkrete situation. Først og fremmest er det rart for den unge, der kommer i chatten, at få talt med en voksen om det. På den måde bliver det også lettere at finde hjælp i den fysiske verden. Vores rådgivere prøver altid sammen med barnet at finde frem til en voksen, eller en tillidsperson, der bedst kan hjælpe barnet med at komme videre og få løst nogle af problemerne. Men det er som sagt meget forskelligt, hvilke råd, der bliver givet i chatrådgivningen.

Der findes en fantastisk hjemmeside om mobning, hvor man kan læse om alt, der har med mobning at gøre. Den hedder Sammen Mod Mobning. Her kan du også læse mere om, hvad mobning præcist er. Her vil du også få uddybet mange af dine gode spørgsmål.
Håber du kan bruge svaret ;-)

Mvh Jonas

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål