facebook billed

brevkassespørgsmål

facebook billed

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

jeg har et problem der er blevet lagt 3 billeder ud på facebook som jeg gerne vil have sløret eller slette det er bare sådan at det ikke er mig der har lagt det ud og hende der har lagt de ud vil kun slette tagen hvordan kan jeg selv sløre billedet eller bare mit ansigt?. og hvad skal jeg gøre med hen syn til hende der har lagt det ud jeg har brokket mig og nu hader alle mig?

Svar:

Hej med dig,

Mange tak for dit spørgsmål. Vi hører ofte at der er konflikter omkring brugen af Facebooks billedfunktion, så det er rigtigt godt at du skriver til os. Desværre er der ikke altid enighed om hvad der er god stil omkring billederne, og det kan være rigtigt irriterende at blive tagget i billeder, man ikke kan lide.

Det er selvfølgelig ikke i orden at din veninde ikke har spurgt dig, før hun uploadede og taggede billeder af dig på Facebook. Man bør altid spørge om lov før man uploader billeder af andre, og så skal man selvfølgelig også være villig til at fjerne dem, hvis andre beder om det. Det er ikke god stil hverken at tage, uploade eller tagge billeder af andre uden at spørge om lov først.

Desværre er det kun muligt at fjerne tagget selv, men altså ikke selve billedet. Det er derfor ikke muligt at sløre billedet eller dit ansigt, og det er kun hende der har uploadet billedet, der kan slette det. Kun hvis billedet er grænseoverskridende eller direkte ubehageligt kan man indberette det, og så vil Facebooks ansatte se nærmere på sagen og forhåbentligt fjerne billedet. Man indberetter et billede ved at klikke på ”Anmeld dette billede” nede til højre under billedet. Hvis man gentagne gange bliver tagget i ubehagelige billeder, anbefaler Facebook at man fjerner personen der tagger fra sine venner. På Cyberhus har vi desuden samlet en række gode råd om Facebook-indstillingerne, som det kunne være nyttigt for dig at læse.

En god løsning ville være, hvis du kunne få snakket ordentligt med din veninde, og forklare hende at du er ked af billederne og helst ville have dem fjernet igen. Forhåbentligt kan hun se problemet fra din side, og forstå at hun ville have det på samme måde, hvis det var hende der var blevet fotograferet.

Jeg håber du får løst konflikten med din veninde, og at de andre kommer til at forstå din frustration. Måske var dit problem en god anledning til at få snakket igennem, hvad der er god stil og hvad man ikke bør gøre på Facebook?

Mvh. Jonas og Christian