Lærer tvinger mig

brevkassespørgsmål

Lærer tvinger mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Når jeg har lavet ballade eller når der er sket en situation, hvor jeg har sagt noget flabet eller gjort noget man ikke skal i skolen, tvinger min lærer mig til at tage en snak med hende efterfølgende imod min vilje, jeg sige til hende det er imod min vilje og ikke har lyst, men hun tvinger mig til det. Er det lovligt og kan man godt sige fra? Eller, hvad skal man gøre, hvis man ikke har lyst?

Svar:

Kære dig,

Jeg kan godt forstå, at det er ubehageligt for dig at skulle snakke med din lærer, hvis du virkelig ikke har lyst til det. Du skriver ikke, hvordan hun tvinger dig, og derfor bliver det også svært for mig at svare helt klart på dit spørgsmål. Man må ikke fysisk tvinge børn i skolen til noget ved for eksempel at gribe fat i dem eller holde dem fast. Men regler om samtaler mellem lærer og elev ved jeg faktisk ikke så meget om. De kan ofte være enormt vigtige at have, disse samtaler, fordi læreren oftest prøver at hjælpe dig. Det lyder dog ikke som om her, at det hjælper særlig meget, netop fordi du ikke har lyst til at snakke med hende. Det lyder som om, I skal finde ud af en anden måde at håndtere problemerne med din opførsel i skolen på. Nu skriver jeg det på den måde, fordi det lyder som om, du godt selv ved, at der er nogle problemer i din opførsel, som læreren bliver nødt til at reagere på. Det kan også være svært for hende at finde ud af, hvordan hun skal håndtere det så det hjælper dig bedst. Måske det kunne være en mulighed at du snakker om det her med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at snakke med din lærer om, hvordan I hjælper dig bedst? Det kan være rart at få støtte fra sine forældre til den slags, for det kan nogle gange være svært at føle sig lyttet til som barn/ung i skolen.

Jeg bliver også lidt nysgerrig på, hvorfor du mon ikke har lyst til at snakke med din lærer om det, der er sket? Måske hun ikke får sagt tydeligt nok, hvorfor det er vigtigt at I snakker med hinanden? Måske du kan bede hende om at forklare det lidt bedre, så det ikke er ubehageligt for jer? Jeg er ret sikker på, at din lærer prøver at hjælpe dig, men det kan nogle gange være svært at føle i øjeblikket. Samtidig er det heller ikke rart at føle, at man bliver tvunget til noget, man ikke har lyst til, derfor tror jeg, det er endnu mere vigtigt, at du snakker helt roligt med din lærer om det, så I kan finde en bedre måde at håndtere det på.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, du er meget velkommen til også at komme forbi vores chat til en snak.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål