Kyssesyge

brevkassespørgsmål

Kyssesyge

brevkassespørgsmål af
Ellen
15 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej

Jeg har et spørgsmål angående kyssesyge.
Det hele startede med at jeg var til en stor fest hvor jeg fik kysset med en fyr eller to. Dagen efter skriver en af dem at han glemte at fortælle han havde kyssesyge. Mit spørgsmål lyder på om det er muligt at jeg har smittet ham den anden bagefter selv om det var samme aften med få timers mellemrum. Jeg har selvfølgelig informeret ham om at jeg muligvis har fået det men jeg ville gerne undersøge hvor tidligt man kan smitte og fandt intet svar

på forhånd tak❤️

Svar:

Hej med dig

Du godt selv være blevet smittet og det kan undersøges med en blodprøve, som du kan få taget hos egen læge. Blodprøven kan tidligst tages  1 uge efter du blev eksponeret for smitten ( altså, da du kyssede én, som har aktiv kyssesyge), da kroppen skal nå at reagere på, at der kommet et "kyssesyge"-virus ind.

Typisk for kyssesyge er, at du sagtens kan have den i din krop op til 7 uger, inden du selv bliver syg ( hvor du mærker du kar kyssesyge med influenzalignende symptomer som x halssmerter, træthed, feber og hævede lymfeknuder på halsen).

Du kan ikke have smittet den anden fyr, som du kyssede den aften. Kyssesyge er en virus og den skal "lige ud i spytcellerne", inden du så kan smitte videre. Man siger, at du smitter fra du har "udbrud" af sygdommen ( fx med de ovenstående symptomer )og så kan du egentlig godt smitte op til 1 års tid bagefter. Så "minimal fysisk aktivitet, ingen alkohol og ingen kys" når man har sygdommen i udbrud ( og alt efter, hvor hårdt ramt, man er), men herefter aftager mængden af virus i dit spyt og så må du godt kysse:)

Man kan ikke behandle kyssesyge, så derfor tager man kun blodprøven, hvis man skal finde en forklaring på, hvorfor man fx har hævede lymfeknuder på halsen eller er meget træt.

Håber mit svar giver mening,

kh

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål