Krop

brevkassespørgsmål

Krop

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Cyberhus Føler på det sidste at jeg er blevet mere opmærksom på dele af min krop jeg ikke bryder mig om eller som jeg synes ikke er som ved alle andre. Da jeg var yngre var ting som min nære og læber og sådan men med alderen er jeg også begyndt at tænkte på brystet og kønsdele. Jeg har ikke særlig store bryster og mine brystvorter går indad og jeg føler bare at det er virkelig et turnoff. Samtidig er der let hår omkring. Nu bliver det lidt detaljeret men synes også mine indre skamlæber eller hvad det hedder er mega lange i forhold til resten og så går mit hår langt op ad inderlårene i forhold til andres. Er det noget drenge lægger mærke til, sådan helt ærligt? Så en dokumentarfilm på de om kroppen og der sagde en af mændene at han engang havde været sammen med en der havde virke grim kønsorgan og er bare mega bange for jeg også har set. Føler nemlig jeg passede til den beskrivelse. Gode råd til hvordan man føler sig lidt mere sexet er meget velkommen også.

Svar:

Kære du

Det med ikke at bryde sig om ting ved sin krop er noget stort set alle oplever på et eller andet tidspunkt - især mange når de er unge. Man ser så mange perfekte kroppe hele tiden, på instagram, i film og serier. Og selvom man måske godt ved at de er "retoucherede" (redigerede billeder), så kan man nemt komme til at sammenligne sig selv med dem alligevel. De er dog ikke særlig gode eksempler på hvordan man "normalt" ser ud. Skuespillere og modeller er for eksempel oftest nogen, der er udvalgt efter en meget smal definition af, hvad skønhed er. Og hvad der er smukt ændrer sig over årene og på tværs af kulturer. Man kan derfor sagtens være smuk og sexet, selvom man ikke ligner dem. Du skriver fx at du ikke har særlig store bryster - rigtig mange modeller har heller ikke særlig store bryster, men dem regner man stadig for at være meget smukke.

En anden ting er, at vi kan være enormt hårde ved os selv, ofte meget hårdere end ved folk omkring os. Når man ser på veninder og tænker de er så smukke og perfekte, kan det sagtens være at de - eller en anden - tænker præcis det samme om en selv. Vi er gode til at lede efter vores egne fejl og bide os fast i dem. Men hvad der føles mega stort og mega forkert kan sagtens være noget, ingen andre har lagt mærke til eller tænkt over.

Det er også helt okay at du beskriver det detaljeret. Indadvendte brystvorter er ret så almindeligt og en helt normalt variation af bryster. Det med at ens indre skamlæber - eller kønslæber, for der er absolut intet at skamme sig over! - er længere end resten er faktisk helt utrolig normalt. Faktisk har over halvdelen af kvinder længere indre kønslæber end de ydre. Det er et godt spørgsmål, om det er noget drenge lægger mærke til. De har også været udsat for at se en meget ensformig udgave af kroppen - især hvis man ikke har set så mange piger/kvinder i virkeligheden, men mest dem i porno. Rigtig mange pornoskuespillere har nemlig fået flere operationer, blegninger og permanent hårfjerning. Disse ting kan både være meget smertefulde, og så kan man risikere at miste en del følelse i underlivet. Og uanset hvad en eller anden mand har sagt i en dokumentarfilm, så er det vigtigste ved din krop og dit underliv, at den kan give dig nydelse.

Du spørger også til råd til, hvordan man føler sig mere sexet. Der tænker jeg, at det er et godt sted at starte at blive bedre venner med din krop og prøve at se den mere som det, der gør dig i stand til at have det dejligt. Det kan du både gøre ved at øve dig i at kigge på dig selv i spejlet, men lede efter ting du godt kan lide, eller hvad det gode er ved at din krop lige er sådan. Du kan også prøve at udforske din krop med dine hænder, og lære bedre at kende hvad der føles dejligt hvorhenne. Det, at man er tilpas med sin egen krop og ved hvad man godt kan lide, er i manges øjne utrolig sexet. Der er virkelig mange drenge derude, hvor det sidste de ville tænke på, når man ligger der under dynen, er ting, som hvor store brysterne er, eller hvor lange kønslæberne er - de vil bare synes, det er dejligt, du har nogen, og at de endda må røre. Hvis det skulle ske, at han reagerede dårligt, så er det ham, der er noget galt med - og så har han ærlig talt ikke fortjent at være sammen med dig.

Venlig hilsen Agnete

Agnetes billede
Agnete har svaret på dette spørgsmål