Kondom

brevkassespørgsmål

Kondom

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 2 år 3 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 12 år. Det kan godt være det er et lidt dummet spørgsmål, men mit spørgsmål er hvordan får man fat i kondomer eller hvor kan man købe dem? Tak på for hånd MVH pige på 12

Svar:

Hej pige på 12 år!

Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, du stiller, og jeg kan godt forstå, du er nysgerrig på, hvor man kan købe kondomer. Kondomer beskytter nemlig mod kønssygdomme, så det er en rigtigt god idé at bruge dem, hvis man skal have sex. Man kan købe kondomer i dagligvareforretninger så som Føtex eller Netto, på apoteket eller i Matas. Man kan også købe kondomer over nettet, hvis man hellere vil det.

Når det så er sagt, så kan jeg ikke lade være med at blive nysgerrig på, om du mon spørger, fordi du selv skal bruge kondomerne? Jeg kan se, at du er 12 år, og jeg vil mene, at det er lidt ungt at have sex som 12-årig. Langt de fleste unge venter med at have sex, til de er noget ældre, og faktisk er størstedelen af alle unge fyldt 15 år, før de prøver at have sex første gang. Det, synes jeg, giver god mening, fordi selvom sex kan være dejligt og intimt, så er det også noget, hvor det kan være svært at mærke sine egne grænser, indtil man er blevet ældre. Jo yngre man er, jo sværere kan det være at passe på sig selv i sådan nogle situationer, og man kan let komme til at overskride sine egne eller sin partners grænser. Det kan være, at man kommer til at gøre noget, som man senere hen fortryder, eller som man faktisk slet ikke havde lyst til. Derfor synes jeg, du bør vente lidt med at have sex, hvis det er grunden til, at du spørger om kondomer.

Der findes mange andre måder, man kan være intime på, som ikke er sex. Man kan fx stadig kysse, nusse, røre, give massage eller prøve at onanere sammen, hvis man føler sig klar til det. Man kan starte i det små og give sig selv tid til at mærke efter, om det føles rigtigt for en selv. Så undgår man at komme til at gøre noget, som man faktisk ikke har det godt med eller kan komme til at fortryde senere.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål