Knuste hjerte

brevkassespørgsmål

Knuste hjerte

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

Hej.

Jeg har det ret dårligt. Jeg har oplevet så meget i mit liv, blandt andet svigt, ubehagelige ord, der bliver spyttet på mit ansigt, at jeg er hverken ikke god nok eller duer til noget som helst. Det hårdt, at få sådan noget at vide! Jeg føler Ikke rigtigt, der nogen, der forstår mig, hverken mine forældre eller mine søskende! Jeg mistet alle mine veninder, bliver ved med at skubbe dem væk, når jeg får det så dårligt, får en følelse, hvor jeg ikke rigtig føler mig god nok!

Jeg står i den situation, at jeg har mistet alle mine veninder, føler mig enormt ensom, ikke god nok, magtesløs, træt af alle, DER ikke gider at høre på mig! I stedet for, så giver de skylden på MIG! Det gør mig vred!

Min bedste veninde sætter ikke pris på mig, hun er bare ligeglad og det gør mig på! jeg ville ønske hun bare sat pris på, hvad jeg har gjort for hende! Hun gider intet tilbage! Det knuser mig! det får mig til at føle ikke god nok!

jeg har også mistet min kæreste, da jeg valgte at skubbe ham væk, fordi kunne ikke holde noget ud! Jeg savner ham! Men tror det er for sent, eftersom, han ikke har kontaktet mig, da han har sikkert fået nok af mig!

Jeg føler mig så ensom og værdiløs! Føler at han har svigtet mig! FORDI han forlod mig!

Selvom det var mig, der tog afstand fra ham.

Jeg ved ikke om det er en god ide, at få søgt hjælp. Aner ikke om jeg har depression, jeg græder så meget hver eneste dag og føler mig så ensom! Hvad synes i, jeg skal gøre? Jeg føler alt er ligegyldigt! Håbløs! Håber i vil hjælpe mig!

Svar:

Kære du,

Jeg er ked af at høre, at du ikke har det særlig godt. Derfor er det super godt, at du skriver her, så du kan fortælle om dine følelser og tanker. Det er det første skridt til at få det bedre.

Du skriver, at du føler dig ensom, og at du ikke har nogle veninder tilbage. Ensomhed er en følelse, som kan gøre utrolig ondt. Rigtig mange mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv at være ensomme, og det er ikke altid, at man kan se på nogen, at de føler sig ensomme. Man kan også godt være ensom, selvom man er blandt andre mennesker. Når man føler sig ensom, er det ofte, fordi man savner at have en tæt relation til nogen, som forstår en, som vil lytte og som viser, at de holder af en, sådan som man er. Det kan være svært at dele sine følelser omkring ensomhed med andre, måske kan det ligefrem være skamfuldt eller pinligt. Når man føler ensomhed, kan man godt komme til at tænke, at der ikke er nogen, der vil forstå en og de følelser, man har, hvilket kan komme til at forstærke ensomheden. Jeg ved ikke, om du har prøvet at tale med dine veninder om, at du faktisk føler dig ensom, og føler at de ikke lytter eller vil dig. Hvis du ikke har prøvet at tale med dem, er det meget muligt, at de slet ikke er klar over, at du har det sådan, og at du føler, at du ikke er god nok.

Man kan også være ensom, selvom man har mange venner, hvis kvaliteten af de venskaber, man har ikke er sådan som man kunne tænke sig det. F.eks. hvis det er nogle overfladiske ting, man deler/er sammen om, eller at man aldrig rigtig snakker om, hvordan man egentlig går og har det. Ud fra det du skriver, lyder det ikke til, at de venskaber du har haft, har været så gavnlige for dig, og jeg forstår godt, at du bliver vred, når du føler, at de ikke vil høre på dig. Når nogen omkring en ikke lytter til, hvordan man har det og viser omsorg, kan man meget let komme til at føle, at man ikke er god nok eller ikke fortjener at blive holdt af. Men det gør du! Alle fortjener omsorg, støtte og kærlighed. Det kan være, at du føler, at du er der lige nu, hvor det er på tide at lede efter nogle andre venskaber og positive relationer, hvor du kan være den, du er, og blive holdt af og værdsat. Hvor det du giver bliver taget i mod, og hvor du også får noget igen, som løfter dig op og giver dig energi - sådan som et venskab oftest er. Hvis du har mod på at mødes med andre unge, som også har oplevet at føle sig ensomme, vil jeg klart anbefale dig at tjekke Ventilen ud. Det er et sted, hvor unge mødes, laver forskellige ting sammen og bare snakker. De unge som kommer der forstår, hvordan det er at føle sig ensom, og det kunne måske være rigtig rart at møde nogen, som har det ligesom dig, hvor du føler, at du kan blive forstået og hørt.

Du skriver også, at dig og din kæreste har slået op. Det er rigtig svært at miste en, man holder af, og et knust hjerte gør ondt. Jeg kan desværre ikke svare dig på, om det er for sent at række ud og prøve at kontakte ham igen. Hvis du kan mærke, at du har brug for mere afklaring omkring jer, kan du prøve at skrive til ham og spørge ham, om I kan snakke sammen. Det er ikke sikkert, at han svarer, men så har du gjort, hvad du kunne. Når man føler hjertesorg, kan det være som om, at alting er meget tungt, verden går lidt i stå, og at der ikke er noget håb for, at man får det bedre. Men det bliver bedre med tiden, og du er allerede på vej ved at dele, hvordan du har det.

Jeg kan høre, at alt det, der sker lige nu, fylder rigtig meget for dig. Det må være hårdt og svært at være så ked af det, og jeg forstår godt, at du kommer til at tænke på, om du måske har en depression. Når man, ligesom dig, har fået sit hjerte knust og også føler sig ensom, er det meget naturligt at føle sig nedtrykt og trist. Hvorvidt der er tale om en depression eller ej, kan jeg ikke vurdere, men jeg tænker, at det er en god idé at tage fat i din egen læge, som kan undersøge, om du har en depression eller ej, og i så fald, hjælpe dig videre. Uanset hvad tænker jeg, at det kunne være rigtig godt for dig at tale med nogen om, hvordan du har det, så du kan få det bedre. Det kan være et familiemedlem, en lærer, en anden voksen og eventuelt en psykolog. Du skriver, at du skubber alle som er tæt på dig væk, og at du ikke føler, at du er god nok eller er noget værd. Det er nogle følelser, som man kan arbejde med sammen med en psykolog. Hos en psykolog kan du blive klogere på, hvad det er der gør, at du skubber folk væk, og også hvordan du kan gøre noget andet i fremtiden. Jeg tænker, at du (hvis du føler for det) kan prøve at spørge dine forældre, om det er muligt, at du starter hos en psykolog, som kan hjælpe dig med at håndtere de ting, som er svære.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at søge noget hjælp, hos Ventilen og/eller hos en psykolog. Jeg ønsker dig alt det bedste herfra, og husk at du er værd at elske og holde af og god nok lige præcis sådan, som du er.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål