Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Knækket rodbehandlet tand

brevkassespørgsmål

Knækket rodbehandlet tand

brevkassespørgsmål af
Signe
20 år
Oprettet 2 år 1 dag siden

Hej! Jeg fik rodbehandlet en kindtand sidste år og da jeg tygger i en hård nød knækker to dele af tanden. Altså både forest i den ene side og bagerst i samme side… jeg er så bange for at den skal rives ud eller om det mistede plast/tand kan blive bygget op igen? Er det nødvendigt med en krone?

Svar:

Hej Signe,

Tak for dit spørgsmål.

Øv øv sikke en uheldig situation!

Rodbehandlede tænder er mere skrøbelig end normale tænder fordi de netop ikke registrerer hvis man tygger på noget hårdt. Det er også derfor man altid efterfølgende anbefaler, at få kroner på rodbehandlede tænder.

Men fordi du er ung, så vil man gerne udskyde kronebehandling så lang tid som muligt, fordi en krone heller ikke holder livslangt.

Det lyder desværre som om, at der er knækket en stor del af tanden, men om den kan bevares og repareres eller om den skal fjernes, det kan jeg desværre ikke udtale mig om.

Jeg vil anbefale, at du hurtigst muligt kontakter en privat praktiserende tandlæge mhp. at finde ud af hvad der skal ske med tanden.

Håber at du kan bruge mit svar :)

Mange hilsner

Mia, tandlægen

Mias billede
Mia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål