Knække kroppen...

brevkassespørgsmål

Knække kroppen...

brevkassespørgsmål af
Victoria
11 år

Hej, jeg knækker både tæer, ankel, knæer, fingre, håndled, albue, skulder, ryg og nakke. Jeg prøver virkelig at stoppe men det kan jeg dsv ikke! Mine venner syntes det er irriterende men det er blevet en vane. Jeg ved ikke om det har noget med knækkeriet og gøre men når jeg løber siger mine fødder/knæer “knæk”. Jeg syntes ikke at det gør ondt men vil stadig gerne stoppe! Næsten hver gang jeg bevæger mig(efter jeg har lagt og slappet af)er der noget der siger knæk! Hvad skal jeg gøre!? Mvh mig

Svar:

Kære dig

Så længe, det ikke gør ondt, så er der intet galt i, at dine led knækker. Det er helt normalt, at leddene laver knæk-lyde, og nogle knækker mere end andre. Grunden til, at vores led laver de lyde, er, at der mellem knoglerne - altså i leddene - er en væske, og når man knækker leddene - for eksempel ved at bøje fingrene eller knæene - så samler der sig en lille boble af luft inde i væsken, som laver en lyd. Det er ikke farligt og helt normalt. Der er ikke så meget at gøre ved det, nogle gange går det i sig selv igen, men der vil nok blive ved med at være led, der knækker lidt, så det handler nok mest om, at man må vænne sig til det. Man kan selvfølgelig øve sig på ikke at gøre det med vilje, hvis det irriterer dem omkring én. Det kan nemlig hurtigt blive en vane, men det betyder også, at man godt kan vende sig af med det. Måske du kan øve dig på at begrænse det lidt, når du er sammen med andre, hvis det går dig på? Men igen, det er hverken farligt eller unormalt, så du behøver i hvert fald ikke at være bekymret om det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, du er altid velkommen til at skrive igen.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål