klør i underlivet

brevkassespørgsmål

klør i underlivet

brevkassespørgsmål af
julie
13 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

hej jeg er en pige på 13 år, og jeg var til læge for ik særlig 5 uger siden, fordi jeg havde bakterier i mit urin, og jeg fik nogle piller for det, og de hjalp. men så begyndte det af klø igen, så jeg kom til lægen igen, og de sagde at det kunne være at jeg havde svamp fordi st msn godt kunne få svamp af de piller. jeg fik noget frem for det, og det hjalp også, så jeg stoppede med at bruge cremen. og nu klør det igen, min mor siger bare at jeg skal blive ved med at bruge cremen, fordi at det kan være at jeg stoppede for tidligt og så var det ikke helt væk. men bruger cremen sådan 2 gange om ugen nu, det har jeg gjordt i en uge. men det klør stadig. skal jeg bare blive ved, eller hvad skal jeg gøre. tak på forhånd

Svar:

Kære Julie.

Mange tak for dit spørgsmål. Både din læge og din mor lyder rigtig fornuftige. Det er helt korrekt at nogle kan få svamp i skeden hvis man får piller mod blærebetændelse. Stort set alle har en lille smule svamp som en del af deres vaginalflora sammen med en masse gode bakterier. De sørger sammen for et godt miljø. Hvis man får antibiotika kan man dræbe nogle af de gode bakterier i forsøget på ar fjerne de dårlige bakterier som har givet blærebetændelsen. Så kommer svampen i overvægt og bliver til en svampeinfektion som kan klø og svie samt give øget grynet udflåd. Det skal behandles med creme eller piller. Det er normalt at starte med creme eller stikpiller. Men det er vigtigt at man bruger cremen indtil generne er væk og gerne et par dage ekstra. Og to gange om dagen. Bruger man den kun et par gange i ugen slår man ikke svampen ordentlig ned.
Jeg synes du skal bruge cremen 2-3 gange dagligt i en uge og hvis du stadig har gener skal du forbi din egen læge igen som vil kunne udskrive en svampepille som du så ville kunne tage.

Jeg håber du kunne bruge svaret.

mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål