Ked af det

brevkassespørgsmål

Ked af det

brevkassespørgsmål af
Mia
13 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej jeg er en pige på 13 år der er ked af det hele tiden, kan ikke overskue specielle dage og skole - hvad kan jeg gøre?

Svar:

Kære Mia.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind. Det lyder som om, at du går og tumler med en masse svære ting lige nu. Både i forhold til skolen, hvordan du har det, og i forhold til dit humør og overskud. Det må være rigtig hårdt, at have det sådan hele tiden.

Jeg er ked af at høre, at du har det så svært og er ked af det hele tiden, og ikke kan overskue dagene og skolen. Er der nogen du kan snakke med om, hvordan du har det? Det kan være en veninde, dine forældre eller en anden omkring dig, som du har et godt forhold til. Når man er meget ked af det, er det vigtigt ikke at gå med det helt alene, det gør det ofte værre. Du har brug for at få noget omsorg og hjælp fra nogen, så du kan få det bedre. Nu ved jeg ikke, om det er noget særligt, som du er ked af det over, men nogle gange kan man blive ked af det uden helt at vide hvorfor, og det kan være meget ubehageligt, da det kan være svært at vide, hvad man kan gøre ved det.

Det kan som sagt hjælpe rigtig meget, hvis man siger nogle af de ting man er ked af højt til nogen. Er der mon en lærer på din skole, som du føler dig tryg ved og som kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre i forhold til skolen?

Nogle gange kan det hjælpe på ens humør, hvis man prøver at fokusere på nogle af de ting, som man synes, at man er god til. Det kan være, at der er fag i skolen som du godt kan lide? Det kan være mega svært ikke at tænke på alle de ting man synes man er dårlig til, eller de ting som man er ked af det over. Og når man først er startet i sådan en negativ spiral, kan det være vildt svært at komme ud af den igen. Men det kan hjælpe, at prøve at fokusere på nogle af de ting, som du godt kan lide at lave eller nogle af de ting, som du godt kan lide ved dig selv.

Det kan være, at der er et eller andet som du er særligt godt til? En fritidsaktivitet eller en hobby måske. Prøv at find ud af det og dyrk den. Det kan også være, at der er noget ved dig selv, som du er glad for? Det kan være, at du har noget pænt hår, nogle pæne hænder, smukke øjne eller at du er en god datter? Prøv at tænk på et eller andet ved dig selv, som du godt kan lide, og fremhæv det eller husk på det, når de negative tanker kommer, så kan du huske dig selv på de gode ting, der helt sikkert er ved dig.

Måske kan det hjælpe dig at skrive dine tanker og følelser ned? Det kan ofte give lidt ro og trøst. Jeg håber, at du finder nogen at tale med, så du ikke skal være så ked af det hele tiden.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat hvor du kan chatte med en af vores rådgivere.

Mange kærlige hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål