Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Kan man få det ordnet?

brevkassespørgsmål

Kan man få det ordnet?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hej cyperhus. Jeg bliver snart 17, og det betyder jo at jeg kun har et år tilbage at få tandlæge gratis, hvilket jeg aldrig har forstået. Men jeg ville gerne ha lavet nogle ting ingen. Fx en tandblegning (hvidere tænder) og måske få udvidet mine øverste tænder med en nat ganebøjle så jeg kunne få et bredere smil. Da jeg ikke kan lide hvordan det ser ud nu. Men kan man godt spørger om det? Da jeg ved at jeg aldrig for råd til det når jeg fylder 18

Svar:

Hej

Tak for dine spørgsmål om de sidste gratis behandlinger. Jeg kan godt forstå, at du spekulerer på det.

Det første du spørger om er, hvorfor den gratis tandpleje ophører ved 18. Svaret er, at sådan har politikerne valgt, at det skal være. Oprindeligt var der ikke gratis tandpleje for nogen - alle måtte selv betale. I 1970'erne vedtog Folketinget gratis tandpleje for børn og unge, oprindeligt kun for skolebørn, senere udvidet til at dække 0-18 år. Der er vist ikke nogen god grund til, at der koster penge at få repareret en knækket tand, mens det er gratis at få repareret en brækket arm, når man er voksen. Men sådan er det altså.

Du spørger om du kan nå at få bleget tænder. Svaret er et klart nej. Den gratis tandpleje for børn og unge dækker ikke rent kosmetiske ydelser. Tandblegning er potentielt sundhedsskadeligt og tanken med den gratis tandpleje er, at hjælpe folk til at beholde deres tænder, ikke at lave behandlinger, der risikerer at skade tænder og tandkød. Du kan spørge din tandlæge om du kan få en tandrensning sammen med det sidste tandeftersyn - hvis du har farvede belægninger siddende på dine tænder, er det muligt, at de kan pudses af og at det ændrer på tandfarven. Husk at spørge din tandlæge, om du selv børster tænderne helt rene - ellers kan det være derfor du synes du har brug for en tandblegning.

Og så spørger du om tandretning. Også her er der regler for, hvad tandplejen må tilbyde. Din tandstilling skal være så alvorlig, at din tandsundhed kan tage skade af det på langt sigt. jeg har ingen mulighed for at svare dig her i brevkassen på, om det du er ked af falder ind under det gratis tilbud. Men som du beskriver det, tænker jeg, at det gør det ikke. Du har helt sikkert fået vurderet din tandstilling i 4. eller 5. klasse - det er ihvertfald det normale, og din tandlæge har ved alle tandeftersyn også holdt øje med din tandstilling. Så hvis du ikke har fået tilbudt at få rettet tænder, er det fordi din tandstilling ikke giver dig ret til behandling. Det kan også være at du faktisk har fået et tilbud engang, men har sagt nej? I så fald er tandplejen ikke forpligtet til at give dig et nyt tilbud.

Det er aldrig forkert at spørge, så jeg vil foreslå dig at booke en tid hos din tandlæge snarest og spørge om tandrensningen. Med hensyn til tandstillingen, er det en tandretningsspecialist (bøjletandlæge), du skal spørge. Bøjletandlægen vil kunne fortælle dig, hvordan tandplejen har vurderet din tandstilling men også vejlede dig med hensyn til, om det, du tænker kan lade sig gøre og hvad det koster.

Held og lykke med at finde ud af tingene.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål