Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål

Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål af
Luna
18 år

Hejsa, jeg står i et lille dilemma med nogle spørgsmål... Jeg vil nemlig gerne både vide om jeg kan være gravid og hvis ja, hvor lang tid der skal gå før jeg kan stole på at testen fortæller mig det rigtige, så her kommer mit dilemma eller spørgsmål: Jeg er en 18årig pige og jeg har en kæreste som jeg regelmæssigt har sex med. Dog er jeg på p-piller og vi er meget forsigtige når det kommer til om jeg kan blive gravid. For nu 7 dage siden - altså den 01/04-2018 havde min kæreste og jeg sex ca 2-3 gange den dag, hvor jeg var beskyttet med mine p-piller. Vi var hjemme hos ham og da jeg tager hjem næste dag, så glemmer jeg min pakke med p-piller. Dagen efter ser jeg ham heller ikke og derfor har jeg glemt at tage min p-pille både mandag og tirsdag. Onsdag ser jeg ham hvor jeg her tager de to på samme tid. Jeg har læst og hørt at sædceller kan leve i en kvindes krop i op til 6 dage (måske mere) afhængig af mandens sædkvalitet og nogle andre faktorer. Men efter som at jeg i 2 hele dage efter vi havde sex og egentlig også dagene efter ikke har været beskyttet, hvor stor er chancen så for at være gravid når nu at sædceller kan befrugte et æg selvom det er nogle dage efter samleje? Og hvornår skal jeg tage en test? Jeg håber at det giver mening og at der er nogen som kan svare mig :))

Svar:

Hej Luna

Det er godt, du skriver!

Du skriver, at du har glemt p-pillen de to dage efter I dyrkede sex. Der kan være en lille risiko for, at et æg er sendt afsted i de dage og dermed kan blive befrugtet af sæden, som rigtig nok kan befinde sig i kvinden i op til 6 dage. Jeg tænker, at risikoen er ganske lille, men ikke desto mindre skal man være opmærksom. Det jeg synes, du skal gøre er at afvente din næste menstruation. Hvis du går få dage over tid, skal du tage en graviditetstest. Det er ikke muligt at måle graviditetshormonet i kroppen, før man er omkring den tid i sin cyklus, hvor man normalt ville forvente sin menstruation.

Du må endelig skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.

Kærlig hilsen
Louise

LouiseUs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål