Kan ikke komme af sex

brevkassespørgsmål

Kan ikke komme af sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 1 år 2 uger siden

Hej. Jeg har efterhånden haft sex nok gange til, at vide der er noget galt. Når jeg har sex kan jeg aldrig nå klimaks ,og det føles nærmest ikke godt eller nærmere, at jeg intet kan mærke hvor i mod når jeg rykker den af selv, føles det godt. Selv når jeg tænder på personen, kan jeg ikke komme af sammenleje, men godt ved onani. Er det noget fysisk, psykisk eller noget helt tredje?

Svar:

Hej du

For mange kommer det som en selvfølge, at man som mand kan opnå klimaks ved sex. Klimaks anses også for mange som endemålet for sex. Og derfor kan det være enormt furstrerende, hvis man ikke kan opnå klimaks. Man kan måske komme til at tænke, at der er noget galt med en. Man kan måske få dårlig samvittighed, fordi man føler sig utilstrækkelig overfor sin partner. Eller man kan måske blive usikker, hvis man får tanker som: "Hvad tænker min partner nu om mig?" eller "Tror min partner nu, at der er noget galt med ham/hende?".

Det er ikke særligt rart at have det sådan, og derfor er det godt, at du har haft mod på at skrive herind til os. Hvis du har mod på det, tror jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du deler dine bekymringer med en anden, som er tættere på dig. Det kan være en kammerat eller en kammerats forælder, som du er tryg ved. Eller måske kan det være, du skal tage en snak med din læge. Jeg tænker, at det kan være en god idé for dig at have nogen, som du kan dele dine frustrationer med, og som måske kan give dig gode råd. Måske har de oplevet noget lignende? Eller måske kan din læge hjælpe dig til, hvad du helt konkret kan gøre?

Det er svært for mig at sige, om dit problem er noget fysisk, psykisk eller noget tredje, da der kan være mange forklaringer på dit problem. Men jeg bliver nysgerrig på, om der mon er noget, som du selv gør, når du onanerer, som du ikke gør, når du har sex? Måske skal der en helt speciel teknik til, før du kan komme, som du selv mestrer, men som din partner ikke mestrer? Hvis det er tilfældet, kan det være, at du selv skal onanere til sidst, eller at din partner skal lære den teknik, du godt kan lide at bruge selv - og så er det måske sådan, I afslutter jeres sex.

En anden forklaring kan også være, at din penis er mindre følsom, hvis du onanerer meget og ofte? Hvis det er tilfældet, kan det være, at du skal tage en pause fra onani. Det er også sådan, at en del mænd er mindre følsomme om morgenen, så måske kan tidspunktet, hvor du har sex, også have en betydning?

Og en tredje forklaring kan være, at du får lidt præstationsangst undervejs, hvis du har mange tanker om, om du nu kan nå klimaks eller ej? Hvis du bevidst eller ubevidst har mange tanker om det her problem, kan det sagtens afholde dig fra rent faktisk at nå klimaks - og så bliver det faktisk til lidt af en ond spiral, hvor dine bkymringer kun bliver bekræftet, hver gang du har sex og ikke når klimaks. Hvis det er tilfældet, kan det være, at du skal øve dig i at være i nuet og vende al din opmærksomhed mod opgaven - nemlig at have sex. Det vil sige, hvordan det føles, hvordan din partner responderer, hvad I siger til hinanden, og hvordan I rører ved hinanden. Så bliver tankerne måske mindre, og så kan det være, at klimakset kommer af sig selv på et tidspunkt.

Der kan altså være mange forskellige grunde til, at du har svært ved at opnå klimaks ved sex - og der er helt sikkert også flere end dem, jeg lige har kunnet finde frem til her. Men summa summarum er, at hvis du bekymrer dig om, at der er noget fysisk galt med dig, vil jeg råde dig til at tage til lægen. Og hvis du tror, at det handler mere om dine tanker, kan det være rart for dig at dele dem med en anden, som kan lytte og måske give dig gode råd.

Til sidst er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at klimakset og udløsningen ikke er det vigtigste ved sex, selvom det kan føles som kulminationen på et samleje - og ofte fremstilles som det i diverse medier. Det er faktisk langt fra alle mennesker, som opnår klimaks, hver gang de har sex. For sex er også berøringer, kys, nus og søde ord, som er med til at gøre sex til en god oplevelse - klimaks eller ej.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du kan få løst til problem. Jeg sender god energi i din retning.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål