Kan ikke gøre noget rigtigt

brevkassespørgsmål

Kan ikke gøre noget rigtigt

brevkassespørgsmål af
Fortvivlede mig
23 år
Oprettet 3 år 1 uge siden

Okay, øhmm. Hele mit liv er jeg blevet såret hver eneste gang jeg har prøvet at åbne mig op for andre. Ikke kun folk jeg havde et crush på, men også af familie, venner og behandlere. Så Jeg begyndte selvskade med at cutte og tage mindre overdosiser af håndkøb, ikke for at dø, men fordi jeg følte at det var det jeg fortjente. Anyway i løbet af de sidste 10 år har jeg regelmæssigt taget en overdosis, nogle har været alvorlige, uden jeg har fået behandling, så ved ikke helt hvordan min krop har det. Jeg Har også kæmpet meget med min seksualitet. Først troede Jeg at jeg var hetero, så troede jeg at jeg var bi, men nu har jeg fundet ud af at jeg er aseksuel og det gør mig bare endnu dårligere. Jeg må heller ikke styre min medicin (af gode grunde), men jeg synes stadig det er uretfærdigt. Jeg har også hele mit liv haft skubbet alle mine negative følelser ind i en boks, men nu er jeg overfyldt af negative følelser som jeg ikke kan styre, men den værste er vreden. Den gør at Jeg har lyst til bare at gå amok på alle dem der har behandlet mig dårligt. Den følelse har jeg sådan nogenlunde under kontrol, men den bliver større for hver dag der går.

Altså jeg ved ikke havde der er galt med mig, jeg mener første gang jeg sagde højt til en voksen at jeg ikke ville leve mere, var jeg kun 9. Det er Ikke normalt.

Så mine spørgsmål er om jeg skal få en læge til at undersøge mine organer for at tjekke at alt er ok? Er der nogen jeg kan kontakte, som kan hjælpe med mine voldsomme tanker? Er der generelt nogen som jeg kan snakke med omkring det jeg har fortalt her? Kunne jeg evt havde en kronisk depression ( ved godt at I ikke kan stille diagnoser her)?

Undskyld de mange spørgsmål, men der er noget forskelligt jeg godt kunne bruge hjælp til.

Svar:

Kære Fortvivlede Dig

Sikke mange svære ting, som du har skullet opleve. Det tager nærmest helt pusten fra mig bare at læse hvor mange ting, du har skullet slås med igennem dit liv. Derfor forstår jeg virkelig også godt, at du er vred. Vred på dem der har behandlet dig skidt, men måske også en lille smule på sådan hele verden? Over at verden har budt på så meget modgang for dig? Det er ikke sikkert, men jeg kan i hvert fald godt forstå, hvis du sidder med en følelse af, at det i bund og grund er mega uretfærdigt. For det tror jeg egentlig, at de fleste ville. Samtidig lyder det dog også til, at du på en eller anden måde er vred på dig selv? Du siger i hvert fald, at når du har taget en af de her lidt mindre overdosis, så har det været fordi, du følte, at du fortjente det. Og der tænker jeg på, hvad det er, der gør, at du føler, at du på en eller anden måde skal straffes ved at forgifte din krop?

Det er ikke sikkert, at du helt kender svarerne på de spørgsmål, jeg stiller. Det behøver du heller ikke. Det er mere for at sige, at jeg virkelig godt forstå, at der er mange negative tanker og følelser, som fylder. Og at det kan føles som om, at du eksploderer på et tidspunkt. Det er hårdt, og det er ensomt at gå med tingene selv, og derfor tror jeg virkelig også, at det vil være en god idé at tale med nogen om, hvordan du har det. Nu skriver du, at du har haft behandlere før, men jeg  ved ikke lige, hvilken type det har været. For umiddelbart tænkte jeg på, om det måske kunne give mening at tale med en psykolog omkring, hvordan du har det? Det kan f.eks. være, at du kan få en henvisning gennem din læge? Det kan også være, at der er nogle tilbud i din kommune? Det kan være, at din kommune er på vores liste over kommunechats, så du kan høre ad der, og ellers kan man også prøve at ringe til sin kommune og spørge.

Umiddelbart for mig så lyder det som om, at det måske vil være godt at tale med en professionel, som kan hjælpe dig mere konkret med de ting, som er svære. Men samtidig kan man godt have brug for bare at få luft for tingene ved siden af det professionelle. Det kan f.eks. være hos familie og venner, hvis man synes, det er trygt og rart. Det lyder det umiddelbart ikke til, at det har været for dig. Derfor skal du også vide, at du er velkommen i vores chats til en snak, hvis det kunne være en hjælp. På samme måde findes der også mange andre online rådgivninger, hvor man kan få luftet sine tanker lidt.

Du spørger, om du kunne have en kronisk depression, men som du selv skriver, så kan vi ikke stille diagnoser her. Det kræver langt mere viden om dig og dit liv, end hvad man kan give i et brevkassespørgsmål. Så derfor kan jeg ikke rigtig give dig et svar på det. Men jeg kan fortælle dig, at det er tydeligt for mig, at det er svært at være dig, og når det er det, så er det okay at række ud og bede om hjælp. Og hvis du f.eks. gør det hos en psykolog eller psykiater, så tror jeg, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, som er på spil hos dig, f.eks. også om du har en depression.

I forhold til det med din krop, så vil jeg gerne starte med at sige, at jeg håber, at du vil lade vær med at tage de her små overdosis af håndkøbsmedicin. Det kan godt være, at du ikke selv tænker, at det er så farligt, men medicin er medicin, og medmindre man er læge, så ved man ikke helt, hvordan det egentlig virker. Derfor kan man hurtigt komme galt afsted, og derfor er det farligt at eksperimentere med medicin. Derfor synes jeg egentlig også, at det lyder som en rigtig god idé at få en snak med din læge omkring din krop. Det er ikke sikkert, at der er sket noget, men jeg tænker i hvert fald ikke, at der er nogen skade sket ved lige at få et tjek. Hvis du har mod på at snakke med din læge omkring hvordan du har det i forhold til at se, om du kan få en henvisning til psykolog, så kunne man måske gøre begge ting på en gang? Så du ikke skal åbne op af flere omgange.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det kan hjælpe dig lidt på vej. Du skal i hvert fald vide, at du er velkommen til at kigge forbi igen, og at jeg hepper mega meget på dig!

Store knus og varme tanker,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål