jeg kan ikke lide kage

brevkassespørgsmål

jeg kan ikke lide kage

brevkassespørgsmål af
Silje
14 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

jeg hved ikke hvad jeg skal gøre jeg kan bare ikke lide kage og mine venner driller mig

Svar:

Hej Silje,

Øv altså, at dine venner driller dig. Det er helt fair ikke at kunne lide kage, og det er da ret tarveligt af dine venner, at de driller dig med det.

Jeg tænker dog, at der er flere forskellige ting du kan gøre.

1. Når dine venner driller dig kan du sige "Og hvad så?". Tit når man driller nogen med noget (fx "haha du kan ikke lide kage"), og de så svarer "og hvad så?", så er det pludselig ikke så sjovt at drille længere, fordi den anden ikke lader sig drille. Det er som oftest kun sjovt at drille, når den der bliver drillet lader sig gå på af det.

2. Du kan også svare "Nej, det kan godt være jeg ikke kan lide kage, men til gengæld kan jeg lide så meget andet". Det har samme virkning som "og hvad så?", fordi du igen ikke lader dig drille, og det tager det sjove ud af drilleriet.

3. Et tredje svar på deres drillerier kunne være "Det er der ikke noget forkert i." Endnu engang samme effekt som de to ovenstående. Jeg er med på, at alle tre ting kan være svære at sige, for hvis de skal virke, så skal du sige dem med overbevisning i stemmen. Og hvis du virkelig bare synes, at det er vildt nederen at blive drillet, så kan det være rigtig svært. For det kræver nemlig, at du kan trænge igennem til dem på en måde, der gør, at de tror på dig, når du giver udtryk for ikke at lade dig drille. Og det bringer mig til mit fjerde, og nok vigtigste, forslag.

4. Du kan også vælge at sige til dine venner, at du faktisk synes det ubehageligt når de driller dig, og at du ikke bryder dig om det. Hvis de rent faktisk er dine venner, og de er nogle gode nogen af slagsen, så bør de prøve at lytte til dig og forstå dig, og prøve at sætte sig ind i, hvordan det er at være dig i den her situation. Måske ved de slet ikke, at du ikke bryder dig om at blive drillet, eller måske tænker de bare ikke over det, fordi de selv synes det er sjovt. Hvis du gerne vil have dem til at stoppe er det vigtigt at du fortæller dem, at den måde de behandler dig på i øjeblikket ikke er rar for dig. Forstår de det tror jeg på, at de også vil ændre deres adfærd.

Jeg håber det kan bruges!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål