Jeg kan ikke koncentrere mig om hvad folk siger

brevkassespørgsmål

Jeg kan ikke koncentrere mig om hvad folk siger

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej brevkasse. Jeg har i en længere periode haft virkeligt svært ved at koncentrere mig om hvad folk siger. Min far underviser mig hjemme. Og når han forklare mig noget om foreksempel matematik eller dansk har jeg bare virkeligt svært ved at koncentrere mig om hvad han siger. Hans stemme bliver ligesom bare til sådan en baggrundsstøj. Når det så endelig lykkes mig at koncentrere mig om hvad han siger har jeg virkelig svært ved at forstå det. Jeg fatter simpelhen bare ikke hvad han mener. Jeg må have ham til at forklare det flere gange og jeg forstår det stadig ikke. Jeg har på fornærmelsen at han tror jeg bare ikke gider at høre efter, men jeg har bare virkelig svært ved det. Normalt spøger jeg ham ikke når jeg ikke forstår det for det nytter aligevel ikke noget. Har i nogen ide om hvad der er galt med mig og hvad jeg kan gøre for at forstå det bedre, for jeg kan enelig rigtig godt lide skole og dette ødelægger det bare.

Svar:

Kære dig.

Mange tak for dit brev. Det lyder ikke særlig rart, at du i en længere periode har haft rigtig svært ved at koncentrere dig. Det kan jeg godt forstå, at du er fortvivlet over.

Vi har alle sammen nogle perioder i vores liv, hvor vi af en eller anden grund er mere eller mindre oplagte til at lave hverdagens gøremål. Og i de perioder hvor man er lidt mindre oplagt, kan almindelige ting som man ellers plejede at synes var sjove at lave, lige pludselig virke rigtig uoverskuelige og kedelige. Eller måske mister man helt lysten til at lave noget, som man ellers godt kunne lide. Det er helt normalt, at man indimellem har det sådan. Nogle gange er der en forklaring på, hvorfor man har det sådan, og andre gange ved man måske ikke helt hvad det skyldes.

Men heldigvis er der nogle ting du kan prøve at gøre, for at din koncentration bliver bedre.

Først og fremmest synes jeg, at du kan overveje at snakke med din far om, hvordan du har det og hvordan du oplever, at du har svært ved at koncentrere dig. Du kan også fortælle ham, at du har svært ved at koncentere dig om hvad han siger, at hans stemme bliver som en slags baggrundsstøj, og at du kan have svært ved at forstå hvad han mener, når han prøver at forklare dig noget. For det meste bliver det nemmere at håndtere de ting der er svære eller driller en, når man får sagt det højt til nogen. Det plejer at hjælpe, at dele det med nogen, så man ikke går rundt med det helt selv.

Et andet råd er, at holde nogle pauser i løbet af dagen. Hold gerne nogle pauser hvor du rejser dig op, strækker kroppen godt igennem eller åbner et vindue og får noget frisk luft. På den måde får hjernen noget ilt, og så kan den bedre fokusere. Vores hjerne er faktisk ikke bygget til at koncentrere sig i længere end 20-30 minutter ad gangen. Du kan blive langt mere effektiv, når du arbejder fokuseret i en kortere periode. Helt konkret kan du prøve at arbejde efter det, man kalder Pomodoro-teknikken. Kort fortalt går teknikken ud på at arbejde 100% koncentreret i 25 minutter, og så holde en lille pause på 5 minutter, og så indimellem holde nogle lidt længere pauser.

Du kan også prøve at holde en pause, hvor du går en lille tur. Nogle gange kan det hjælpe at gå helt væk fra det man er i gang med, og så komme tilbage lidt senere og se tingende med friskere øjne. Frisk luft er også med til at holde energien oppe. Særligt her om vinteren hvor man typisk ikke er ligeså meget udenfor som om sommeren, er det ekstra vigtigt at komme ud i dagstimerne. Selvom det er gråt, får man stadig lidt lys.

Det er rigtig vigtigt at få sovet nok om natten, for hvis hjernen ikke er udhvilet, halter koncentrationen. Unge mellem 13 og 18 år skal faktisk helst have 8-10 timers søvn hver nat. Det er også vigtigt at få spist og drukket nok i løbet af dagen, for mad og drikke er ligesom hjernens benzin. Du kan derfor sørge for at spise sundt og regelmæssigt, og drikke ca. 1-2 liter vand, så din hjerne har energi til dagens opgaver.

Du kan prøve at lægge mærke til, om der er nogle tidspunkter eller perioder, hvor du bedre kan koncentere dig og hvor det nogle gange fungerer bedre for dig. Glæd dig over de perioder, hvor du kan koncentrere dig. Måske kan du gøre det igen?

Som sagt er det helt almindeligt, at have perioder hvor det kan være svært at koncentrere sig. Du kan også tale med din mor, en anden fra din familie eller nogle venner om hvordan du har det og høre dem, hvad de tænker. Det kan være, at de har nogle gode råd til hvad du kan gøre, og det kan også være at de selv har prøvet at have perioder, hvor de har haft svært ved at koncentrere sig om skolearbejde eller andre opgaver.

Det lyder rigtig dejligt at du godt kan lide at gå i skole. Så jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd og at din koncentration bliver bedre igen. Held og lykke med det.

Mange hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål