Jeg har ikke kysset endnu

brevkassespørgsmål

Jeg har ikke kysset endnu

brevkassespørgsmål af
Vilma
16 år

Hej. Jeg er 16 år og har ikke haft mit første kys endnu. Det er noget der er begyndt at fylde rigtig meget, fordi alle mine veninder har fået deres første kys. Jeg er til en del fester, og prøver også på at kysse med nogen til dem, det er bare som om det ikke lykkes for mig. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal for mit første kys. Er der noget galt med mig, hvad har jeg dog gjort forkert?

Svar:

Hej Vilma
Tak for dit spørgsmål.

Jeg vil gerne starte med at sige, at der ikke er noget galt med dig!

Det er meget forskelligt, hvornår man får sit første kys - hos nogen sker det tidligt i teenageårene, mens andre først får deres første kys senere. Det er helt okay ikke at have fået sit første kys endnu, selvom jeg godt kan forstå, det er svært, når dine veninder har fået deres. Du er langt fra den eneste på din alder, der ikke har fået et kys endnu, og det er helt okay! Jeg kan godt forstå, hvis det fylder rigtig meget hos dig, da det både er nyt, spændende og du er den eneste blandt veninderne, som ikke har fået et kys endnu.

Det er kun naturligt at gå med nogle overvejelser omkring ens første kys, og det kan tage tid at finde ud af, hvornår og med hvem det skal være. Du skriver, at du går til en del fester og du har prøvet at kysse med nogen, men at det ikke lykkes for dig. Det er selvfølgelig rigtig træls at det ikke lykkes for dig, men det betyder ikke at du har gjort noget forkert eller at der er noget i vejen med dig. Det kan tage sin tid at finde ud af, hvornår det rigtige øjeblik for et kys er og med hvem det skal være.

Det er selvfølgelig svært at sige, hvordan du skal få dit første kys, men jeg tror, at det er vigtigt, at du er tålmodig. Igen, det kan tage tid og du er langt fra den eneste, der ikke har fået et kys endnu. Du skal ikke føle, at du skal skynde dig - du er stadigvæk ung og på et tidspunkt finder du måske en, som du er rigtig glad for og ønsker skal være dit første kys. Det er vigtigt, at du føler dig klar til det, også selvom dine veninder har fået et kys, så skal du føle dig tryg ved det og klar til det. Jeg håber ikke, at du føler dig presset til at kysse en, fordi dine veninder har, men hvis du gør, så kan jeg også godt forstå det. Det er bare vigtigt, at det ikke er den eneste grund til, at du gerne vil have et kys og at det fylder meget for dig. Det første kys skal være en spændende, kærlig og god oplevelse for dig.

Du skriver, at du har prøvet på at kysse nogen til en fest? Var det en, du godt kunne lide? Det kan være svært at komme til at snakke rigtig sammen til en fest med alle de mennesker, musikken og måske også, hvis man har fået noget at drikke. Det kan være, at det er bedre at møde nogen et sted, hvor man har mulighed for at snakke sammen og måske kan være alene. Der kan være mange måder at møde en på. Du kan måske møde dem gennem dine interesser, måske sport, musik eller noget kreativt? Det kan også være i skolen, gennem veninder eller en klub. Det kan være, at du har en i tankerne, men hvis du ikke har en, som du godt kan lide, så er det også helt okay. En forelskelse kan være også tage sin tid. Det kan være noget helt specielt at få sit første kys af en kæreste. En kæreste,hvor forholdet er bygget op omkring tryghed og kærlighed.

Det kunne også være en mulighed at snakke med dine veninder omkring, hvordan de fik deres første kys og hvilke tanker, de havde gjort sig omkring kysset? Måske havde de nogle af de samme tanker, som du går rundt med nu?  Kunne være en god mulighed, hvis du er tryg ved det?
Det vigtigste er, at du ikke føler, du skal skynde dig. Kysset skal nok komme helt af sig selv! Giv det lidt tid og prøv at lad det komme af sig selv. Nogle gange kan man være så fokuseret på noget, at det kan være svært ikke gøre alt for det lykkes, men det er ikke altid vejen frem, måske kan det spænde ben for en i sidste ende.

Mit bedste råd til dig er at være åben, tag det stille og roligt - vær dig selv.

De bedste hilsner,

Nikita

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål