Jeg har det ikke godt i min familie

brevkassespørgsmål

Jeg har det ikke godt i min familie

brevkassespørgsmål af
Laura
13 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej brevkasse jeg har det ikke godt med min familie, min lillebror har autisme og ADHD så han er altid på nakken af folk men mest mig jeg får altid vredesanfald når jeg er sammen med ham. Min mor er meget sur og jeg hved ikke hvordan man får hende til at blive mindre sur. Min far er ikke så meget til stede fordi han har kræft og den eneste jeg kan snakke med er min storebror han er som en ven for mig.

Pointen er at alle de vredesanfald jeg får hvor jeg bare sætter mig ind på mit værelse og grædder er at hvad skal jeg gøre for at jeg har det bedre?

Svar:

Kære Laura

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er svært. Det lyder til, at der er mange ting, som du skal forholde dig til i din familie, og når der er så meget, så kan man hurtigt føle sig glemt, og som om, at andre kun ser én, når man gør noget, som man så bliver skældt ud for. Det er en rigtig ubehagelig følelse, og derfor kan jeg godt forstå, at du oplever at blive rigtig vred.

Jeg tænker, om din mor måske tit er sur, fordi hun er overvældet eller træt, når hun både skal hjælpe din far og din bror, og at det så nogle gange måske kommer til at gå udover dig? Det gør det selvfølgelig ikke okay, men nogle gange kan det gøre, at man ikke bliver helt så ked af det, hvis man forstår, hvorfor folk de gør, som de gør. Uanset hvorfor din mor gør, som hun gør, så tror jeg alligevel, at det bedste du kan gøre, det er at tale med nogen om, hvordan du har det. Derfor er det også rigtig dejligt at høre, at du kan snakke med din storebror om det hele. Jeg tænker på, om han måske kan hjælpe dig med at tale med din mor om det hele? Nogle gange når det er svært at tale med f.eks. en forælder, fordi man plejer at blive sure eller skændes, så kan det hjælpe at have en med, som ligesom kan prøve at være ordstyrer, så man ikke pludselig bare sidder og råber af hinanden. Det behøver ikke at være din bror. Det kan også være en anden person eller voksen, som du føler dig tryg ved f.eks. en moster/faster/onkel/tante, bedsteforælder eller en ven af familien, hvis det er.

Jeg tror i hvert fald, at det vil være rigtig godt, hvis din mor ved, hvordan du har det. På den måde kan det være, at hun kan prøve at tænke mere over, hvordan hun er derhjemme. Jeg tænker også, at det måske kunne være en idé at se, om I kan finde nogle ting, som I kan lave bare dig og din mor, så I kan få nogle hyggestunder bare jer to. Det hjælper tit at hygge sig lidt med hinanden, hvis man er inde i en periode, hvor man bare føler, at man skændes hele tiden.

Generelt tænker jeg, at man kan se sit forhold til andre, som en konto, hvor man kan sætte energi ind eller trække energi ud, og hvis man trækker for meget energi ud, så kommer man i minus, og så har man det ikke længere så godt sammen. Så f.eks. hver gang man skændes, siger grimme ting eller lignende til hinanden, så trækker man energi ud, men hver gang man hygger sig, siger noget pænt, gør hinanden en tjeneste, siger tak eller sætter pris på den anden, så sætter man energi ind. Lige nu lyder det til, at din mor og dig måske er i minus, og derfor tænker jeg, at jo mere energi du kan få sat ind på jeres konto, jo bedre.

Jeg har fokuseret ret meget på dit forhold til din mor, og det har jeg fordi, jeg måske tænker, at det kan være svært at ændre på, hvordan din lillebror er. Han gør helt sikkert sit bedste, men når man har ADHD og autisme, så vil det nok nogle gange bare være svært at opføre sig ligesom alle andre. Det er helt okay, at du synes, at det er svært nogle gange, og derfor tror jeg også, at det vil være rigtig godt, hvis du kan nå et punkt, hvor du kan tale med din mor om det, når du synes, at din bror er svær at være sammen med. Det samme tænker jeg om situationen med din far. Det er er rigtig svært at se sin far være syg. Jeg håber virkelig, at han meget snart bliver rask, men indtil da så tror jeg, at det bedste du kan gøre, det er at tale med nogen om, hvordan du har det med det hele. Det kan f.eks. være din familie, men du skal også vide, at uanset hvad der er sket, eller hvad som fylder, så er du også altid velkommen her eller i vores 1-1 chat, hvor vores søde rådgivere sidder klar til en helt anonym snak om det, som fylder hos dig.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg sender mange varme tanker.

Store knus,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål