Jeg er meget lav. Hvorfor?

brevkassespørgsmål

Jeg er meget lav. Hvorfor?

brevkassespørgsmål af
Maria
14 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej jeg er en pige på 14 år og er kun 148 cm. Jeg hader at være så lille og jeg undre mig over hvorfor jeg er så lille da jeg spiser som jeg skal og har altid gjordt det. Og jeg har hørt at ens ernæring kan betyde noget for ens højde.

Svar:

Kære Maria

Det lyder til at være meget frustrerende for dig at have den højde du har. Der kan være mange årsager til, hvor høje eller hvor lave vi bliver. Den årsag, som har den største betydning, er dine forældres højde. Det vil sige, at vi ofte bliver ca. lige så høje eller lave, som vores forældre er. Som du skriver kan ernæring godt have betydning for ens højde, men dine forældres højde har langt større betydning for, hvor høj du er nu og hvor høj du ender med at blive som voksen.

I gennemsnit er piger på 14 år som dig omkring 160 cm høje, men det er helt normalt at være alt mellem 148 cm til 173 cm høj. Hvis du bliver målt hos sundhedsplejersken i skolen, kan hun tegne en kurve for, hvor meget du har vokset og hvor meget du vokser. Det vigtigste er, at du bliver ved med at vokse, selvom det kan være meget lidt ad gangen sammenlignet med andre piger i din alder. Normalt stopper vi med at vokse omkring 18-20-års alderen, så frem til du bliver 18-20 år vil du blive ved med at vokse.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål