Islam

brevkassespørgsmål

Islam

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Hej,
Jeg vil gerne spørge om Islam så jeg håber i har en som kan svare på det.
Jeg er muslim men ikke troende, men hvis jeg finder sammen med en dansk pige og hun vælger at forblive kristen helt i orden med mig men hvad med børn? Må en muslim gerne få børn med en dansker før de bliver gift? Jeg tænker hun er dansk så så strengt kan man vel ikke leve? Jeg har muslimske venner og de har fundet muslimske koner og de blev gift først og fik børn bagefter men på den anden side jeg gider ikke skynde mig og få børn bare for at få børn. Er der regler inden for islam inden for ægteskab og børn?

Svar:

Hej med dig!

Tak for dit spørgsmål. Det er virkelig et godt spørgsmål, som jeg godt kan fornemme betyder en del for dig. Du skriver, at du er muslim, men ikke troende, du vil gerne vide, hvorvidt en muslim må få børn med en kristen dansker, før de bliver gift. Jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål, så godt jeg overhovedet kan! Du nævner ikke om, du har en dansk kristen kæreste eller det blot er en overvejelse? Uanset hvad, så kan jeg godt forstå, hvor svært et spørgsmål det må være, hvis man forelsker sig i en, der tilhører en anden religion.

Der er rigtig mange forskellige holdninger på området, så det kan være svært at finde ud af, hvad der egentlig er det rigtige. Jeg vil påstå, at der ikke er noget rigtig svar. Det er forskelligt fra person til person, men også hvilken betydning religion spiller, uanset hvilken religion, der så er tale om. Det er samtidigt også forskelligt, hvordan man fortolker de helligeskrifter, både i religiøse sammenhæng, men også i familien. Trosretninger inden for religionen kan også spille en væsentlig rolle i forhold til, hvilket syn man har på børn uden for ægteskab, men også at være sammen med en, der ikke har samme religion som en selv.

De hellige skrifter, kan derfor opfattes af personer inden for den samme religion på forskellige måder, så igen, så kan det være svært at sige. Nogen vil måske se det som et problem, hvorimod andre vil have det helt fint med det. Jeg tror som udgangspunkt, at de fleste religioner ser forholdsvist ens på sex før ægteskabet, nemlig at man skal giftes før det er tilladt. Mange har alligevel sex uden for ægteskab, fordi religion er begyndt at fylde mindre i Danmark, så det er jo lidt svært, hvordan tingene forholder sig, men også i hvilket omfang religion spiller en rolle. Et væsentlig aspekt må også være, hvilket omfang religion har på ens liv, men også hvordan den kommer til udtryk. Du nævner selv, at du ikke er troende, men alligevel fylder det en del for dig? Det kan nemlig også nogle gange være kulturelt, socialt eller inden for familie bestemt i forhold til, hvad der er mest acceptabel.

Igen, så er det utroligt svært, især hvis man er blevet virkelig glad for en, der har en religion end en selv. Det er det uanset, hvilken religion der er tale om. Man bestemmer jo ikke, hvem man bliver forelsket i. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er svært at finde ud af, netop fordi der er så mange holdninger på området. Du nævner, at dine venner er blevet gift med kvinder, der også er muslimske, så kan godt forstå, at det er svært, hvis man måske mere hælder til en anden retning. Jeg tror, det vigtigste, du kan gøre er at mærke efter, lyt til dig selv og finde en kvinde, der gør dig glad. Måske er hun muslim, måske kristen, måske er hun noget helt tredje. Uanset, så handler det jo om, at man har en, der gør en glad.

Du nævner også børn. Mit bedste råd vil være, at du tager det stille og roligt. Det er helt okay at vente til, at  man er klar til at få sig nogle børn. Som du selv nævner, så vil du ikke skynde dig med at få børn. Det er også helt fint og en god holdning at have, hvis man måske ikke føler sig helt klar på det endnu. Du er jo også ung, så du skal nok føle dig klar på det på et tidspunkt.  Du kunne også evt. tag en snak med dine venner omkring det, hvis du havde mod på det? Eller måske dine forældre eller andet familie? Måske har de en holdning til det, som kunne hjælpe dig lidt med at blive afklaret, eller i hvert fald, hvordan de tolker det. Du behøver jo ikke være enig med dem, men måske er det fint at få deres syn på det. De findes flere muslimske mænd, der er gift og har fået børn med danske kvinder, der er kristne, så det er ikke ualmindeligt at det forekommer. Måske sker det bare ikke så ofte i din omgangskreds?

En anden mulighed kunne også være, at du opsøgte en Imam, men vedkommendes holdning vil nok bære præg af det religiøse syn på tingene, men måske kunne du få besvaret, hvordan islam ser på børn før ægteskab og ægteskab med kvinder, der ikke er muslimske. Var det en mulighed? Der er jo intet i vejen med at være nysgerrig på området. Det er kun sundt. Du kunne også prøve at skrive eller ringe til Etnisk Ung, hvis du har behov for at få det vendt yderlig. De arbejder med problemstilling inden for området. De unge kan stille spørgsmål i deres brevkasse. Det er helt anonymt, Du kan finde dem her. Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.

De bedste hilsner,

Nikita.

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål