Ingen nydelse

brevkassespørgsmål

Ingen nydelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

Jeg har nu været seksuelt aktiv i over et år, men har ingen nydelse under sex, eller når jeg får finger. Jeg har en ny sød kæreste som jeg har snakket med om det, men jeg ved simpelthen ikke hvad vi kan gøre for at det bliver rart for mig. Jeg vil ham rigtig gerne og tænder på ham, og har også prøvet med glidecreme, det hjalp heller ikke, så det er ikke fordi jeg ikke er våd nok. Jeg kommer altid til at spekulere på, om det er fordi jeg bare er bygget anderledes der nede, og at jeg aldrig nogensinde kommer til at mærke noget godt ved sex? Eller hvad det mon kan være?

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du bliver bekymret og også synes, at det er ærgerligt, at du ikke oplever nydelse. Hvor er det godt, at du har snakket med din kæreste om det, så I sammen kan finde ud af, hvad der kan virke for dig.

Jeg tænker ikke, at du er bygget anderledes, og at det er derfor du ikke oplever nydelse. Der kan være flere forskellige årsager til det. Du skriver ikke noget om, om du oplever nydelse ved onani, eller om du overhovedet onanerer, så det er et godt sted at starte. Når man udforsker sin egen krop og lærer den at kende, er det meget lettere at guide en partner til at gøre alt det, som føles godt. Der er mange forskellige måder at onanere på, og det kan godt tage noget tid at finde lige præcis dét som virker for én. Det er ikke alle piger, der oplever nydelse ved at få finger. Det mest følsomme punkt i en kvindes underliv er klitoris, som sidder der, hvor de indre kønslæber mødes i toppen. Den føles som en lille kugle, og er en mere følsom end en drengs penishoved, så man skal gå lidt forsigtigt til værks til at starte med. Klitoris' eneste funktion er seksuel nydelse, så du kan starte ud med selv at finde ud af, hvordan du godt kan lide at blive rørt, og så derefter prøve at guide din kæreste til at gøre det samme. Eventuelt kan du overveje om du kunne have lyst til at din kæreste giver dig oralsex. Det er heller ikke sikkert, at hvad der føles godt alene, føles godt sammen. Det tager noget tid at lære sin seksualitet at kende, og den ændrer sig ofte hele livet igennem.

En anden ting du kan prøve, er at slå tankerne fra. Hvis du ligger der og alle tankerne kører rundt i hovedet, og du koncentrerer dig om, om du nu kan mærke noget eller ikke, så er du ikke tilstede, og det nedsætter din følsomhed i kroppen. Prøv i stedet at trække vjeret roligt, og lad de tanker der måtte dukke op passere og fokuser på der, hvor din kæreste rører dig, eller der hvor du kan mærke bare en lille smule. På den måde vækker du sansernes opmærksomhed, og der er en større chance for, at du vil begynde at mærke mere og mere. Det er vigtigt at tage præstationen ud af sex, hvis man øver sig i at slappe mere af. Der skal ikke være et bestemt mål, som du skal opfylde eller holde øje med om du når. På den måde er kroppen stresset, og det lukker af for lysten. Jeg tænker ikke, at der er noget som helst galt med dig. Du er lige, som du skal være. Det skal du huske dig selv på, så du ikke kommer ind i en tankespiral, hvor du fortæller dig selv, at du er forkert eller i stykker. Vær tålmodig, giv dig selv tid og bliv ved med at snakke åbent om det med din kæreste. Hvis det kommer til at fylde så meget for dig, at du slet ikke har lyst til at have sex mere eller du bliver meget bekymret for, om der er noget galt, så kan du overveje at tage et smut til din egen læge. Der kan som sagt være andre årsager til det. Nogle piger på p-piller oplever f.eks. manglende lyst.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at udforske dig selv, så du kan komme til at nyde sex sammen med din kæreste. Det fortjener du.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål