ingen anden udvej

brevkassespørgsmål

ingen anden udvej

brevkassespørgsmål af
ava
14 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Jeg har haft det svært i en lang periode, men her på det seneste er det begyndt at ramme mig meget.

Jeg føler, at jeg ikke har nogen at være sammen med og føler mig ekstrem ensom 24/7, jeg græder hver eneste nat, samt med at jeg går rundt med den største klump i halsen af smerte hver eneste dag.

Det er bare ikke sådan livet burde være, og jeg har ikke haft følelsen af glæde de sidste 2 måneder.
Jeg føler at jeg giver så meget, men jeg får bare intet tilbage, hvad stiller jeg op?

Jeg er simpelthen så trist og ensom, og jeg har rigtigt svært ved at tale med nogen om det, og åbne mig 100%. Jeg er bare ked af det hele tiden…

Det hele er bare så sort og mørkt. Min klasse er direkte forfærdelig, nærmest ingen gider at tale til mig, og der går mega mange rygter om mig på min årgang.

Jeg har en enkelt veninde i min klasse, men resten gider ikk at have noget at gøre med mig. Jeg prøver og prøver hver eneste dag, men efter alle hader mig, kan det ligesom ikke blive bedre.

Jeg kan mærke indeni, at det er det rigtige at flytte skole, men mine forældre vil bare ikke lytte på mig, og jeg kan ikke holde det ud længere. For hvis jeg flytter, kan jeg bare mærke, at at vil se meget lysere ud, og at jeg kan starte på en frisk. Det har jeg virkelig brug for.

Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det, men de kan åbenbart ikke forstå, at jeg har det direkte forfærdeligt skolen, og det bedste er at flytte skole. Min far bliver ved med at sige, at jeg ikke bare kan flygte fra mine problemer, og jeg er ved at blive sindssyg...

Svar:

Kære Ava,

Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg kan høre, at du har meget på hjerte, og at du har brug for at få dine tanker og følelser ud et sted.

Jeg kan virkelig godt forstå, at det er svært at være dig lige nu. Du har rigtig meget at tænke på, og det lyder så ubehageligt at være ked af det hele tiden. Du har helt ret i, at sådan skal livet ikke være. Der er helt naturligt, at der er nemme og gode perioder og svære og hårde perioder i ens liv, men det er perioder, og skal ikke være noget, som varer ved uden, at man reagerer på det. Derfor er det så sejt, at du åbner op og fortæller om, hvordan du har det, så du kan få handlet på det i tide. Du skal ikke gå rundt og have en klump i halsen og græde hver nat.

Det er så drænende at give og give uden at få det, man ønsker igen. Til sidst har man brugt al sin energi og er helt flad. Der er mange, som oplever at føle sig ensomme. Man behøver ikke være alene for at mærke ensomhed, man kan godt føle sig ensom, selvom man har venner og mennesker omkring sig. Ensomhed opstår ofte, når man ikke er en del af et fællesskab, som man ønsker at være med i. Det er ikke noget man selv vælger, og derfor kan det være rigtig svært og hårdt at tale om ensomhed, og man kan komme til at føle sig magtesløs - måske kender du den følelse? Jeg er glad for at høre, at du har en god veninde i din klasse. Jeg håber, at det er en veninde, som du kan dele dine tanker og følelser med, så du får dem ud. Selvom det er svært at åbne op og være ærlig omkring, hvordan du har det, så tror jeg, at du vil finde ud af, at hun højst sandsynligvis godt kender til nogle af de følelser, du har. Og det er rigtig rart at snakke med en som forstår og som lytter.

Jeg tænker, at du kan overveje om, der er et andet sted, hvor du kan lede efter dit fællesskab. Måske har du en hobby eller interesse, som du kan mødes med andre og nye mennesker omkring. Du kan godt lykkes med at finde nye og gode venskaber, og selvom det måske virker svært og uoverkommeligt lige nu, så kan det ændre sig, hvis du har mod på det, ønsker det og prøver.

Jeg er ked af at høre, at du ikke har det godt i din klasse. Det er aldrig rart, hvis nogen spreder rygter om en, og jeg forstår godt, at det påvirker dig meget. Det er rigtig vigtigt at trives i skolen. Hvordan man har det med vennerne kan påvirke ens læring. Hvis du kan mærke, at alt dit hårde arbejde for at snakke med de andre i klassen ikke betaler sig, så tænker jeg, at du skal prøve at lægge din energi i andre fællesskaber, som jeg skrev før. Giv dig selv en pause og lidt ro. Det lyder utrolig hårdt hele tiden at skulle prøve at få lov til at være med, og sikke en kamp du kæmper. Måske er det på tide at samle nye kræfter.

Det er rigtig flot, at du mærker efter, hvad du har brug for, så du kan handle på dine følelser. Jeg kan godt se, at det kan virke til, at den eneste løsning er at skifte skole. Det med at starte på en frisk kan være det helt rigtige, men det kan også være en nødløsning. At løbe fra problemerne i stedet for at få dem løst. Jeg forstår godt, hvis du føler, at problemerne på din skole er blevet så store, at du er nødt til at prøve noget helt andet for at løse det. Jeg vil helt klart foreslå dig, at du tager en snak mere med dine forældre, hvor du virkelig får fortalt dem, hvordan du har det, og hvad du mærker. Hvis det er svært at finde de rette ord i situationen, så kan du vise dem dit brevkasse spørgsmål. Sørg for at vælge en rolig stund, hvor I har god tid til at få snakket. Du kan også skrive et (nyt) brev til dem, hvor du fortæller de her ting. Sommetider er det lettere at formulere sig på skrift. Du kan bedst selv mærke, hvad der vil virke for dig. Hvis det er helt umuligt at få dine forældre til at forstå, at du gerne vil skifte skole, så vil jeg sige til dig, at jeg tror på, at du kan komme igennem det her, også hvis du bliver på din skole.

En anden mulighed du kan overveje, og som du også kan snakke med dine forældre om, er psykologhjælp. At få talt om hvordan man har det, og hvad det er der gør det, kan hjælpe en videre. Der er gratis psykologhjælp i de fleste (hvis ikke alle) kommuner, og du kan søge på Google efter "gratis psykologhjælp unge under 15 år [navnet på din kommune]". Så kan du finde information om tilbud, og hvem du kan kontakte. Det tror jeg virkelig vil kunne hjælpe dig. Der findes også andre rådgivningstilbud som f.eks. Headspace.

Den allersidste ting jeg vil give dig med på vejen er, at du kan tænke over, om en løsning kunne være at flytte klasse? At komme ind i et andet fællesskab kan gøre en stor forskel, og det er måske den gyldne middelvej, hvis dine forældre holder fast i, at du ikke kan flytte skole.

Jeg håber, at du kan bruge mit lange svar, og jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden.

Varme hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål