Ved ikke!

brevkassespørgsmål

Ved ikke!

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

Jeg føler mig som en pige og vil gøre alt for at jeg bare kunne blive opereret om,  bare leve som den pige jeg virkelig er. Det er gået væk flere gange,  men det bliver bare ved at at komme tilbage,  med at jeg bare har lyst til at være en pige....  Jeg ligger tit om aftenen og ligger strømper op u der min trøje og tager paryk på, for at have en lille fornemmelse af at være pige.  Når jeg så ligger der, tænker jeg på, at få den hårdt op i mig, af en an anden pige,  så tror måske inderst inde, at jeg et lesbisk. ... Det kom frem til mig, der jeg var ca 12 år gammel og lige siden da, har jeg bare lyst til at være en pige og går bare og venter på hver dag at min penis skal forsvinde og mine bryster vil vokse ud, så jeg kan leve som den pige/kvinde jeg virkelig er æ... Håber det et okay,  at jeg er en pige* ra det er det som jeg føler mig som.....

Hilsen Lærke

Bare kald mig det, da det var det jeg skulle hedde, hvis jeg blev født som pige. ..

Svar:

Hej L!

Jeg synes det er rigtig modigt og stærkt af dig, at du har mod på at fortælle din historie her! Det må være rigtig hårdt ikke at have den krop, der passer til den person man synes man er. Jeg kan godt forstå det må være rigtig svært, at skulle finde ud af hvem man er, når man ikke engang kan læne sig op ad hvad ens krop fortæller en. Det jeg mener her er, at kroppen siger meget om hvem man er, så når den fortæller omverdenen, at man er en mand, mens man føler sig som en kvinde, så må det være ekstra svært at turde lytte på ens mavefornemmelse! Du lyder til at være en stærk, eftertænksom og god pige, så jeg er sikker på alting nok skal gå op en dag!

Hvem man er og hvem man er til er spørgsmål som fylder rigtig meget, især når man er ung. Jeg kan godt forstå, at det også fylder meget for dig!

Jeg tænker, at der er to ting i dit spørgsmål. 1) du føler dig som en pige og vil gøre alt for at blive det og 2) du tror du er lesbisk. Jeg vil prøve at give dig et svar, der forhåbentligt er det du leder efter.

Du skriver, at du føler dig som en pige og at du vil gøre alt for at blive en pige. At skifte køn er en lang og svær proces, der kræver at man er helt sikker i sin sag. Jeg kan høre på dig, at du har gjort dig mange tanker og at du føler dig fanget i et forkert køn. Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide at kigge på LGBT's hjemmeside. LGBT er landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner. Her er de eksperter og kan give god rådgivning om de tanker, der fylder hos dig. Hvis du har mod på det, så tror jeg du ville kunne finde god hjælp og støtte her.

Det må være forvirrende når disse tanker nogle gange går væk. Jeg kunne forestille mig, at man må komme i tvivl når det ikke er konstant man har det sådan. Det er helt normalt, at man kan blive i tvivl om de ting der er så betydningsfulde som det her og jeg tror ikke nødvendigvis, at man skal se det som et udtryk for, at de tanker så ikke passer. Det handler måske mere om at du har gjort dig mange tanker og derfor også har tænkt over fordele og ulemper?

Jeg tænker derfor også, at det kunne være en god ide at tage en snak med din læge. Din læge ville kunne give dig vejledning om hvordan du ville kunne komme igang og snakke med dig om hvad en kønsskifte operation medfører. Der er jo fordele og ulemper ved alle beslutninger man skal træffe, nogle større end andre, og derfor er også vigtigt at man har gjort sig mange tanker og nøje overvejelser forinden man beslutter sig for det ene eller det andet. Det fornemmer jeg, ud fra dit spørgsmål, at du allerede er klar over og har gjort og er igang med. Derfor tror jeg også du vil opleve at en snak med din læge vil være konstruktiv og hjælpsom.

I forhold til, at du tror du er lesbisk, så er det svært for mig at læse, hvilke tanker du gør dig om det. Jeg synes det lyder som om, du har det godt med det? Hvem man falder for og tænder på er meget forskelligt. Vi kan tænde på køn, på udseende, på interesser, på værdier. Det kan være meget forskelligt. Det kan være svært hvis man føler, at man ikke er som alle de andre, men sådan oplever jeg ikke at du har det? Jeg synes det lyder til, at du har accepteret, at du er til kvinder og at du har det godt med det. Derfor fylder den del af dit spørgsmål ikke så meget her i svaret. Hvis ikke jeg har forstået det rigtig, så er du meget velkommen til at skrive igen så du kan få et svar der passer bedre.

Jeg kan ikke læse ud fra dit brev om det er noget du har snakket med dine venner/veninder, forældre osv. om? Det er store tanker at gå rundt med, både omkring kønskifte og omkring din seksualitet, og det kan være gavnligt og rart at få vendt sine tanker og følelser, med dem omkring en som man stoler på og er tryg ved. Måske de kan give dig et andet perspektiv eller nogle gode råd til hvad du kan gøre?

Hvis du ikke har lyst til at snakke med nogle ansigt til ansigt, kan du også bruge vores chat her på cyberhus. Her kan man snakke helt anonymt om de ting, der fylder meget, med en  voksen rådgiver.

Jeg håber rigtig meget, at det var det svar du søgte, ellers skal du være velkommen til at skrive igen. Jeg vil ønske dig alt det bedste fremover!

Med venlig hilsen Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål