tom

brevkassespørgsmål

tom

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 7 måneder siden

Er tit helt tom i mit hoved, og føler ingenting, er bare ked af det! hvad kan det skyldes?

Svar:

Kære dig,

Jeg kan godt forstå, at du tænker over, hvad det skyldes, at du føler dig tom og ked af det. At føle sig tom indeni kan være en rigtig svær følelse, især hvis man ikke lige ved, hvorfor man har det sådan. Og det kan tage rigtig meget energi.

Jeg tror, at mange indimellem oplever den ked-af-det-hed, som du beskriver. Hvor længe har du mon haft det sådan? Du skriver, at du tit har det sådan, så jeg går ud fra, at det er i en længere periode, du har været ked af det. Som sagt tror jeg, at mange oplever at have det sådan engang i mellem, og det er helt normalt indimellem at føle, at man helst vil være under dynen hele dagen, bare har lyst til at græde eller føler sig tom. Men det er godt at lægge mærke til og reagere på det, hvis det fortstætter - ligesom du har gjort ved at skrive herind.

Der kan være mange grunde til, at du føler dig tom og følelsesløs. For nogen kan den følelse måske komme, hvis man føler sig ensom. Oplever du det? For andre kan det også være fordi, man føler, at det man er i ikke rigtig giver mening. Der vil altid være dage, hvor man måske ikke rigtig gider skolen eller hvad det nu kan være, men hvis du har en grundlæggende følelse af, at noget i dine omgivelser ikke giver mening for dig eller gør dig ked af det, kan du måske overveje, om det er noget, du kan gøre noget ved. Det er vigtigt at være glad og grine, så prøv at gøre noget af det, der gør dig glad. Det kan være, at det er, at være sammen med dine veninder, se en god film eller gå en tur i naturen. Naturen kan have en beroligende effekt, som gør at det hele måske ser lidt lysere ud bagefter. Hvis du oplever at være rigtig ked af det, kan det også hjælpe at aflede tankerne med en løbetur eller en fysisk hård sport, så du får tankerne hen på noget andet.

Jeg ville ønske, at jeg kunne sige præcist, hvorfor du har det, som du har, og hvad du kan gøre ved det. Men jeg ved desværre for lidt om dig og din situation - måske har noget af det, jeg har skrevet ramt plet, og måske var det helt ved siden af - uanset hvad, er du meget velkommen til at skrive igen her eller snakke med en rådgiver i vores 1-1 chat, så vil du forhåbentlig sammen med en rådgiver kunne spore dig mere ind på, hvorfor du har det, som du har det.

At være ked af det indmellem er helt almindeligt, også uden at der er en bestemt grund til det, men ligemeget om det er noget, der er mere permanent eller bare er i en periode, kan det være rigtig godt at snakke med en om det. Det kan være her - eller f.eks. din mor, en god veninde eller en anden, du har tillid til. Jeg tror, at du vil opleve, at tomheden og ked-af-det-heden mindskes, når den deles med andre.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Pas på dig selv.

De bedste hilsener,
Pernille

PernilleNs billede
Pernille har svaret på dette spørgsmål