Svært.

brevkassespørgsmål

Svært.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus, jeg ved ikke helt om mit spørgsmål passer på klar parat teenagliv, noget af den passer nemlig lidt til det gør ondt inderst inde. Når men bni til mit problem.

Jeg har skiftet skole, pga mobning, dårlige lære og at jeg bare ikke havde det godt. Jeg startede på den nye skole her for snart et år Siden. Efter sommer ferien er der gået ret år. Inden jeg skiftede skole jeg tænkt MEGET på selvmord. Men der var en dreng over i den anden klasse, som var grunden til at jeg stod op om morgnen, at jeg gik i skole og at jeg ikke begik selvmord. Jeg kunne rigtig god lide ham, men han kunne ikke lide mig på den måde. Og det gjorde selvfølgelig ondt, men han var der stadig for mig. Da jeg startede i den nye klasse håbede jeg sådan på at jeg ville finde en som ham. Den første uge var gået og der var ingen lige som ham. Den næste uge kom, off der var en jeg ikke havde set før, han havde bævret på ferie. Det korte om det lange, var at efter noget tid kunne jeg RIGTIG godt lide ham. Men jeg har slet ikke haft selvmord i tankerende, for jeg har gjaldt det så godt. For små to-tre uger siden, fik min rigtig gode veninde mig overtalt mig til at skrive det til ham. Jeg står så tilbage at han har det på samme måde med mig. Det hele er jo fantastisk, intil for en lille uge siden da jeg finder ud af han skal flytte skole og hus til en by der ligger et godt stykke væk. Og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre uden ham. Jeg har aller mest lyst til bare at forlade livet. Men ved bare heller ikke om det er klogt

Vil i/du være søde at hjælpe?

Svar:

Kære du.

Hvor er det modigt af dig, at du tør fortælle åbent og ærligt om dine følelser. Det er flot. Jeg kan godt forstå, at du er pårvirket af det hele. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Hvor er jeg ked af at læse, at din kæreste skal flytte, når I nu har det så godt sammen. Det gode er dog også at der er fine muligheder for at holde kontakten. I kan måske ikke være sammen hver dag. Men I kan smse sammen, være på Skype, ringe sammen, være på videoopkald/facetimer hver dag. I weekenderne kan I besøge hinanden og også i ferierne. Med tiden vil I blive bedre og bedre til at være sammen uden at være sammen ansigt til ansigt men på andre måder. Rigtig mange par har en travl hverdag, hvor de måske arbejder i hver sin by og må sove forskellige steder. Jeres forhold lyder til at være stærkt og godt, så jeg tænker, at I nok skal klare den.

Jeg vil også gerne fortælle dig, at det er dejligt, at du nu har oplevet at være forelsket to gange. Nogle mennesker lever hele livet uden at opleve at være forelsket. Det er fantastisk at opleve forelskelsen, som kan få en til at svæve på en lyserød sky. Det mindre gode er dog også, at hvis noget pludselig ændrer sig, kan det få en til at blive ufattelig ked af det. Ligesom du oplever nu. Der er skrevet rigtig mange sange om ulykkelig kærlighed, da det desværre er noget de fleste oplever i deres liv. Måske endda flere gange. Hvis du snakker med nogen der har fået mand, børn og hus så har de garanteret haft mange forskellige kærester. Kærester giver os allesammen nogen erfaringer med kærlighed. Det betyder, at når vi finder vores drømmepartner er vi endnu mere klar til et liv sammen.

Jeg bliver også ret bekymret for dig. Du fortæller, at du flere gange har tænkt på at begå selvmord og også tænker på det nu. Jeg er ked af, at du har det så skidt, at du tænker, at det er den eneste udvej. Når man har det så svært, som du har det, er det vigtigt at få snakket med en voksen om det og måske endda flere. Det kan nemlig være en hjælp til, at du kommer op af det sorte hul, som du er i. Jeg har nogle forskellige forslag til, hvordan du kan få det bedre. Det er helt op til dig om du vil bruge dem eller lade være.

1. Jeg tror det er vigtigt, at du forkæler dig selv. Gør de ting, som du holde af at gøre. Elsker du at ligge under dynen og se serier en hel dag, synes du det bedste er at spise sushi med veninderne eller bliver du glad af at løbe en tur i skoven? Du skal være god ved dig selv.

2. En anden ting er også, at jeg tror det vil være en gode ide, hvis du får dine veninder, dine forældre eller nogen andre personer, som du holder af, til at skrive en liste over alle de gode ting der ved dig som person. Måske har du et sødt smil, er god til at lytte, dygtig, en god datter eller tager nogle fantastiske billeder? Hvis du får samlet en liste over alle de ting, som beskriver dig som person, så kan du kigge på listen, når du er i dårligt humør. Måske kan det være en hjælp for dig?

3. Jeg tror også, at det er en god ide, hvis du prøver kun at tænke gode ting om dig selv. Hvis du går og tænker, at du ikke er god nok, så bliver det let en ond cirkel. Tænk i stedet på alle de gode ting, som du gør. Tænk på at der nu er to personer som enten er eller har været vild med dig. Det er der helt sikkert en grund til. Du må indeholde nogle super fine ting, som gør at du er dejlig at være sammen med. Husk det og tænk på det i stedet for at fokusere på de mindre gode ting. Ingen her i verden er perfekte. Vi har alle sammen fejl. Nogen mener måske at de er for høje, for lave, har noget grimt hår eller noget andet. Det er normalt at der er nogen ting, som vi er mindre tilfredse med, men det ska helst ikke fylde for meget i vores hoveder.

4. Jeg tænker også, at det vil være en gode ide for dig at få en tid ved din læge. Det er vigtigt, at der er andre der ved, at du har det skidt, så du kan få den rette hjælp. Din læge kan hjælpe med at give dig en henvisning til en psykolog. En psykolog kan være en god støtte for dig og hjælpe dig med, hvordan du får det bedre.

5. Hvis dine venner og familie ikke ved, hvordan du går og har det, tror jeg også at det vil være fint for dig at få snakket med dem. Når vi fortæller andre om de udfordringer vi går og tumler med bliver det tit lettere for os. De personer der kender dig bedst kan garanteret komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre. Jeg tror også, at det er vigtigt, at de er der for dig og kan støtte og hjælpe dig med at få det bedre.

6. Hvis du ikke allerede har talt med dine nye lærere om, hvordan du har det, kan det også være en hjælp. Du kan for eksempel vise dem det her spørgsmål du har skrevet til cyberhus. På den måde ved de mere om, hvordan du har det. De kan tage hensyn til dig i undervisningen og generelt bare være opmærksom på, hvordan du har det.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Uanset hvad så ønsker jeg alt det bedste for dig og håber, at du snart får det bedre. Du fortjener at være glad og nyde livet. Jeg håber også, at dig og din kæreste kan holde sammen på trods af, at der kommer lidt fysisk afstand imellem jer.

De bedste hilsner fra Line.