Stress - ved ikke hvordan jeg skal klare gym...

brevkassespørgsmål

Stress - ved ikke hvordan jeg skal klare gym...

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej cyberhus! Jeg er en pige på 16 år, som snart er færdig med 1.g. Jeg har altid været en meget følsom pige, haft mange problemer med selvværdet, selvtilliden og det sociale. Har dog altid haft mange venner og bekendte, men jeg har bare ofte været usikker på mig selv og stillet for høje krav. Jeg har dog altid været meget kreativ og intelligent. Jeg har haft en meget hård start i gymnasiet, pga. et brud med min daværende kæreste, som jeg havde været sammen med i cirka et år (dvs. hele 9. klasse). Jeg havde ingen venner, jeg var gledet fra min søster og mine forældre og vidste ikke længere, hvem jeg selv var. Derfor var jeg inde i en "eksistentiel krise". Jeg har været meget stresset, deprimeret, ensom, men jeg har fået kæmpet mig tilbage på ret kurs. Problemet er, at jeg ikke ved nu, hvordan jeg skal klare mig igennem gymnasiet... som et helt menneske i hvert fald. Jeg er virkelig træt af det her samfund, hvor man hele tiden skal være "oppe på beatet". Min generation er i dén grad blevet til en "se mig, se mig"-kultur, og vi er blevet stopfodret med den opfattelse, at vi kan gøre alt, vi har alle muligheder for fremtiden - det eneste der forhindrer os i at gøre det, er os selv. Jeg hader hvordan det er blevet et mål at presse unge igennem uddannelsessystemet som lå vi på et samlebånd på en fabrik. På vores gymnasie bliver vi enormt pressede. Lærerne rykker rundt på afleveringerne og giver os ekstra lektier som det passer dem. Jeg og mine kammerater er psykisk nedkørte. Ingen af os får nok søvn, ingen har tid til at have et liv, og jeg ved ikke hvordan jeg skal klare det... Jeg er så afsindigt vred over den måde, tingene fungerer på. Hvad skal jeg gøre af mig selv? Jeg VIL klare det, men jeg kæmper i forvejen nok med mig selv og den urealistiske opfattelse, samfundet og medierne har påduttet mig, om at man skal kunne klare det hele, samtidig med, at man skal være noget særligt, have specielle talenter og helst være smuk samtidig. Inden for de sidste to uger er jeg vågnet 4 morgener kl. 5 meget hjertebanken og koldsved, fordi jeg ikke kan klare alle de afleveringer, projekter, fremlæggelser og hverdagslektier der bliver smidt i hovedet på os... Jeg orker ikke mere. Jeg orker hverken mig selv eller skolen.

Svar:

Kære du

Det lyder til at du har haft en svær og hård tid og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt at du skriver her ind, for at fortælle om dine følelser og tanker og for at få nogle gode råd.

Jeg synes det lyder til at du er en meget vel reflekteret og intelligent pige, der kæmper for at klare dig godt. Samtidig er du også opmærksom på, at din krop og dit hoved ikke helt kan følge med og det er rigtig godt, at du stopper op og mærker efter hvordan du har det. Det er ikke unormalt at have det sådan og du har ret i, at der i dag er mange ting der skal tages stilling til når man er ung.

Du skriver at du kæmper med den urealistiske opfattelse som samfundet og medierne har påduttet dig. Jeg tænker dog, at det også er dine egne forventinger til dig selv som du kæmper med. Det kan være rigtig svært at finde ud af hvornår man skal sige stop, men det er vigtigt at du ikke sætter for høje krav til dig selv. Det er helt normalt at man kan føle sig utilstrækkelig, men det viser sig ofte, at spørger man sine omgivelser, er de mere end tilfredse med ens præstationerne mens der i personen selv raser en kamp mellem at tilfredsstille ydre krav og samtidig finde tid til at tilgodese egne behov.
Jeg tror det vil hjælpe dig rigtig meget hvis du prøver at sige til dig selv, at du gør dit bedste og at det er meget vigtigere at være glad og have det godt, end at være god til alting. Et godt råd vil være, at du begynder at lave nogle ting som du nyder og som du slapper af ved at lave. Det er vigtigt at du finder nogle ting som gør dig glad og som du ikke laver kun fordi du skal. Du kan for eksempel tage en tur i biografen med en god veninde eller sætte en hel weekend af til at læse gode bøger, snakke med dine venner og gå nogle gode ture.

Desuden er det rigtig vigtigt at du får snakket med nogle om det. Jeg synes du skal fortælle dine forældre om den følelse af stress du har og om hvor stort et pres du føler. Når de ved hvordan du har det, vil de også kunne hjælpe med til at du får slappet lidt af og lavet nogle hyggelig ting i din hverdag. Disse ting vil også hjælpe dig til at du kan sove bedre, for det er meget normalt at man får sådanne oplevelser som du har om natten, når man presser sig selv for hårdt og er stresset. Desuden er det vigtigt at du får snakket med nogle, når du er ked af det. Hvis man går med alle sine tanker og problemer uden at få sagt det højt, kan de vokse sig endnu større og man kan føle sig helt alene om det hele. Mange mennesker har prøvet at føle dette pres på et tidspunkt i deres liv og derfor tror jeg også dine forældre vil have stor forståelse for de tanker du går rundt med.

Mit sidste råd er, at du skal få snakket med en af dine lærere fra gymnasiet. Snak med en af dem du har det godt med og som du stoler på. Du skal fortælle hvordan du har det og at du føler et kæmpe pres med alle de lektier i får for. Jeg synes også du skal fortælle at du har mange andre ting at tænke på og at du har det svært i hverdagen. Det er vigtigt at dine lærere er opmærksomme på hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at få din gymnasie hverdag til at fungere bedre.

Det er meget vigtigt at du vender blikket ind ad og siger til dig selv at du er god nok. Det kan være svært at slippe en stresset hverdag, men husk at du gør det hele for din egen skyld og derfor er det vigtigste også at du er glad og har det godt med dig selv. Det er kun dig selv der ved hvad der er det rigtige for dig og hvad der gør dig glad, så prøv at lukke ørerne for hvad samfundet og medierne siger. Ros dig selv for alle de kampe du har taget og klaret dig igennem og stol på at du ved hvad der er bedst for dig selv.

Du er altid velkommen her på Cyberhus hvis du har brug for at snakke mere eller for at få endnu et godt råd.

Venlig hilsen Katrine

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål