Splittet

brevkassespørgsmål

Splittet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

For 13 måneder siden blev jeg kærester med den her helt fantastiske fyr. Vi havde haft noget kørende længe så vi kendte hinanden godt. Han spiller fodbold på højt niveau, så det bruger han rigtig meget tid.. Fodbold mandag, tirsdag, onsdag, torsdag også er der kamp i weekenden.. Så han kunne ikke være sammen i hverdagene. Vi gik på samme skole der, han var dog et år yngre end mig, men vi snakkede sammen i frikvarteret så det aftog den der lyst til at være sammen med ham efter skole i hverdagene. Vores forhold på det tidspunkt udviklede sig rigtig meget, vi blev mere og mere glad for hinanden og fortalte hinanden alt, det var virkelig drømmeforholdet, vi lavede alt fra at ligge og kysse og putte i sengen til at motionere sammen og spille fodbold sammen som bedstevenner.. Vi kunne lave alt sammen og skændes aldrig. Vi er dybt forskellige på alle måder, og det oplevede vi jo tit, men det påvirkede os ikke at den anden lige var modsat. Efter sommerferien skiftede han skole så han kunne få mere fodbold ind i hverdagen og hvor skolen tog hensyn til de gerne vil langt mere deres talent. Så han går i skole 42 kilometer væk nu, så nu kan vi ikke ses hver dag fordi han tager tidligt afsted og kommer sent hjem. Nu har vi kun weekenderne hvor den jo tit er fyldt op med hans fodbold også spiller jeg også håndbold... Det er svært at få det hele til at hænge sammen, og der kan nemt gå 14 dage før vi ses.. Men mine følelser for ham bliver bare større og større og jeg elsker ham så vanvittig højt.. Men den sidste månedstid har vi skændes og diskuteret noget så grusomt, og vi har virkelig gået hinanden på nerverne. Men vi elsker stadig hinanden, og jeg synes det er så voldsomt hårdt at gå og skændes næsten hver dag med ham.. Jeg græder mig selv i søvn om aften fordi vi skændes så meget, og spørger tit "du slår ikke op, vel?" Fordi jeg er så bange for at det skulle ske med vores skænderier.. Og hver gang svarer han nej det vil han aldrig gør for der skal mere til ..  Men samtidig kan vi have de mest fantastiske øjeblikke, som om alt var normalt.. Altså som det plejer at være... Ingen problemer .. Jeg elsker ham virkelig højt, han er min bedsteven og samtidig min kæreste.. Jeg kan virkelig ikke sætte ord på hvad han betyder for mig.. Også at vi skændes sådan det ødelægger mig total.. Jeg tror cirka vi skændes hver 2-3. dag.. Går hvertfald hinanden på nerverne hver 2-3. Dag.. Jeg synes det er en sindssyg tanke at skulle slå op .. For det vil ødelægge mig endnu mere... Men jeg ved ikke hvad jeg skal gør.. Eller hvad vi skal gør.. Vi får altid tingene snakket ud, og har aldrig haft den tanke at jeg ville slå op med ham.. Er det rigtig at fortsætte med at være kærester selvom vi skændes meget? Skal vi slå op? Holde pause? Hvad vil kunne hjælpe?? HJÆLP MIG!!! Jeg vil have det gamle altid gode forhold tilbage ... Jeg kan ikke se en verden uden ham..

Svar:

Hej med dig.

Det lyder til, at du har fået en dejlig kæreste og bedste ven. Jeg kan sagtens forstå, at det går dig på, at I er begyndt at skændes mere end i starten af jeres forhold. Det er godt, du skriver herind, når du er i tvivl om, hvad du skal gøre.

Først og fremmest er kærlighed og forelskelse ikke kun en dejlig følelse. Det er sommetider også en ubehagelig følelse, der kan gøre én frustreret og ked af det.
I starten af et forhold lever man tit på den dejlige følelse, hvor man kun ser de gode ting i hinanden. Men i alle forhold over 3 måneder, vil der altid opstå skænderier og diskussioner. Det er altså helt, at dig og din kæreste har de her små skænderier - det har man i alle forhold. Man er altid to i et forhold til både at lave problemer og få dem løst. Så når I elsker hinanden så højt, som I gør, synes jeg, at I skal fortsætte jeres forhold.

Jeg tror, at én af grundene til, at I er begyndt at diskutere mere her den sidste måneds tid er fordi, at jeres følelser vokser for hinanden samtidig med, at I ikke kan ses særlig ofte. Når man begynder at kunne lide hinanden mere, får man ofte et større behov for at kunne ses. En grund til at I skændes kan være, at I skal vænne jer til, at din kæreste har skiftet skole. Det kan være svært at vænne sig til noget nyt i ens liv - og der kan gå lang tid, før man føler, at det er okay. Tænk på, hvis du var vant til at spise slik hver weekend, men pludselig kun måtte spise det én gang om måneden, så ville du også blive lidt mere sur og negativ i begyndelsen. De første mange måneder bliver det svært at vænne sig til, men med tiden bliver det okay kun at få slik én gang om måneden. Det handler om tilvænning. Det er selve udfordringen i jeres forhold: At finde den bedste måde at få det til at fungere på, selvom der er afstand imellem jer - og at vænne jer til det.

Jeg kan sagtens forstå, at du er bange for, at han slår op, når I skændes, men det gør nogle gange kun diskussionen værre at spørge om det.
Du skriver ikke, hvad I skændes om og hvordan, men da du skriver, at I skændes næsten hver anden dag, og I kun ser hinanden hver 14. dag, så tænker jeg, at I skændes i telefonen eller over SMS.
Det er aldrig godt at skændes, når man ikke er sammen. En SMS kan misforståes og gøre det hele værre.
En ide kan være, at næste gang I ses, så snak med hinanden om, hvorfor det er, I skændes eller går hinanden på nerverne. Måske kan I aftale, at I ikke skal skændes, når I ikke er sammen, for det kan bare trække skænderiet ud og gøre det værre. I kan også lave en anden aftale om, at I aldrig må gå i seng uden at være gode venner. Så slipper du for, at græde dig selv i søvne - for det er ubehageligt og løser ingenting.

Jeg synes også, at I skal tænke over, hvad det er for nogle ting, I skændes om. Er det små ubetydelige ting eller nogle større ting?
Prøv at skrive jeres problemer ned, store som små, som I endnu ikke har fundet en løsning på. Når I så er sammen, kan I sætte jer ned og stille og roligt finde en fornuftig løsning på de problemer uden at skændes eller blive kede af det. Det er aldrig en nem ting at være i et forhold, fordi man - udover sig selv - også skal tage hensyn til den anden. Det vil altid være nemmest bare at være sig selv, men hvis man virkelig elsker en anden, er det værd at tage kampen op for forholdet. I kan aftale, at hvis I er utilfredse med nogle ting eller noget, som den anden gør, så skriv det ned - og vent med at snakke om det, til I ses eller tag en fornuftig og rolig samtale i telefonen eller over Skype omkring en løsning på de ting. Ved at skændes og diskutere kommer man nogle gange til at trække diskussionen længere ud end planlagt. Man kan også komme til at sige ting, man ikke mener og såre den anden. Derfor: prøv at find en anden måde at løse jeres problemer på, fordi der vil altid opstå problemer i et forhold.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at I snart finder en anden måde at løse jeres problemer på end at skændes. Held og lykke.

Venlig hilsen Mette