Spiseproblemer?

brevkassespørgsmål

Spiseproblemer?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 9 måneder siden

Hej jeg er en pige på 14 år. Jeg har et problem med mad. Det startede for et halvt år siden, da jeg var lidt deprimeret. Jeg begyndte at spise mindre, fordi jeg tænkte, at mit liv ville være bedre, hvis jeg tabte mig. Jeg begyndte at tabe mig meget. Jeg tabte mig 10 kg på 2 måneder ca. Nu plejer normalt at spise 600 kalorier om dagen, men jeg har mange ædeflip om ugen, hvor jeg spiser over 2000 kalorier på en gang. Jeg har prøvet at kaste det op igen, men det virker ikke godt for mig. Jeg har det rigtig dårligt efter det, så jeg faster 24 timer, men det ender med en ædeflip igen ): jeg håber I kan hjælpe mig med at finde et løsning på mit problem :)

Hilsen mig

Svar:

Kære du

Det er rigtig flot at du skriver herind og jeg kan godt forstå at du gerne vil have hjælp til dit spiseproblem. Det er godt at du er opmærksom på dig selv og at du er bevidst om at du har et problem med mad. Ud fra det du fortæller forstår jeg det sådan, at der har været nogle ting i dit liv der har gjort at du følte dig deprimeret, og at det er det der er skyld i at du har fået et problem med mad. Jeg vil gerne starte med at sætte fokus på det, du fortæller omkring dit problem med mad og derefter komme ind på det du skriver om at være deprimeret.

Ud fra det du skriver, lyder det til at du har store udfordringer med mad. Derfor ville det være en god ide, at opsøge din læge for at finde ud af om du måske har en spiseforstyrrelse. Når man er teenager plejer anbefalingerne at være, at man indtager mindst 1500 kalorier om dagen, fordi man er i fuld gang med at udvikle sine organer og hjerne. Når man bliver 18 år, falder kalorie indtaget til at man mindst skal have 1200 kalorier om dagen og det er som regel ikke noget sundhedsrådgivere anbefaler, fordi det er lige på minimumsgrænsen til hvad kroppen har brug for, for at fungere optimalt. Hvis man kommer under de 1200 kalorier kan et vægttab begynde at gå udover muskler og væv, i stedet for at tage fra fedt depoterne. Det gør den fordi kroppen tror man sulter og derfor gerne vil spare på alt fedtet. Det vil sige det er et meget usundt vægttab, der kan få alvorlige konsekvenser for kroppen, når man kommer under de 1200 kalorier. Normaltvis siger man at et dagligt kalorieindtag gennemsnitlig skal ligge på omkring 2000 kalorier og at man skal dyrke motion hver dag.

Derfor tænker jeg, når du skriver at du har et dagligt kalorieindtag på 600, 900 under minimumsgrænsen for teenager, at det er meget lavt og at det ikke er en sund måde at tabe sig på. Især ikke når man tænker på at du er i fuld gang med at udvikle dig. Det vil sige at din krop kræver mere energi, for at kunne udvikle sig optimalt. Jeg ved godt, at det kan være svært at overskue, men på længere sigt er det bedst at spise lidt mere så forbrændingen stiger, når man gerne vil tabe sig. Derfor ville det bedste for dig og din krop være at prøve at sætte kalorieindtaget stille og roligt op, så du kommer op på ca. 1500 dagligt. Du kan evt. få hjælp af en diætist, som kan lave en sund og vitaminrig kostplan, så du får de næringsstoffer du har brug for, men samtidig at du ved at det er en sundt og fedtfattigt kost. På den måde kan du holde en sund vægt, uden at det vil nedbryde dine muskler og væv og have indflydelse på udviklingen af dine organer og hjerne. Det kan også være, at du ikke får samme trang til at overspise, hvis dit daglige kalorieindtag stiger.

Når man har problemer med mad, skyldes det ofte nogle psykiske udfordringer. Selvfølgelig vil man gerne tabe sig, men mange gange handler det også om at man gerne vil have kontrol i sit liv, og det kan man få gennem den kontrol man har over sit indtag af mad. Det er måske også derfor du oplever, at det er ubehageligt når du får et ædeflip og mister kontrollen over dit indtag af kalorier. Du skriver at du for ca. et halvt år siden var lidt deprimeret og at det var det, der startede at du gerne ville tabe dig. Derfor tænker jeg, at det ville være en god ide for dig, hvis du kunne få noget hjælp til at finde ud af, hvorfor du blev deprimeret og hvad der kan gøres ved det. Jeg tænker at det er det, der kan være med til at gøre, at du kan få hjælp til dine problemer med mad, sådan at det ikke udviklere sig yderligere.

Du skriver ikke noget om dine familie forhold, men måske du kan snakke med dine forældre. Du kan fortælle dem at du har været ked af det og derfor har du prøvet at tabe dig, men at du gerne vil have noget hjælp, fordi maden fylder rigtig meget i din hverdag. Det kan være de kan hjælpe dig med at tage kontakt til f.eks. din læge. Din læge kan hjælpe dig med at finde ud af hvad for en hjælp du har brug for. Det kan være du f.eks. kunne have gavn af at snakke med en psykolog om hvad det er der har gjort dig deprimeret. Nogle gange kan det være lettere at snakke med en psykolog som er fremmede, end at snakke med ens forældre, der kan være meget tæt på en.

Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) har en hjemmeside, hvor du kan læse mere om årsager og symptomer til spiseforstyrrelse, andre der har haft spiseforstyrrelse og hvordan du kan få hjælp. LMS har en også en chat, hvis du føler du har brug for at snakke med nogle der selv har personlig eller faglig erfaringer med spiseforstyrrelse. Du er også velkommen til at bruge Cyberhus' chat, som du kan finde her.

Jeg håber at du kan bruge mine svar og at det har været med til at motivere dig til at opsøge yderligere råd og vejledning, sådan at du kan få hjælp til dine spiseproblemer.

Venlig hilsen Ditte LK