Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål

Spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 15 år. Jeg er 176 cm og vejer 46 kg. For cirka et halvt år siden skete der en stor forandring i mit liv. Jeg kan ikke lide min krop, og jeg føler mig tyk. Bare jeg kigger mig i spejlet ser jeg "den tykke pige" jeg begyndte at tælle mine kalorier. Jeg begyndte at spise meget mindre, da jeg fandt ud af hvor mange kalorier der var i de madvarer jeg spise. I hverdagene nærmer jeg mig ikke noget usundt. Jeg spiser ikke varieret, og jeg spiser cirka 900-1200 kcal dagligt. Jeg ved næsten hvor mange kcal der er i alt mad, og mit hovede er fyldt med tanker der angår mad hele tiden. Jeg går i motionscenter cirka 2 gange i ugen hvor jeg hver gang løber 5 km og går 5 km på løbebånd.

Men når jeg så kommer til weekenderne får jeg sommetider et kæmpe ædeflip, og jeg kan finde på at proppe alle de usunde sager i mig, og jeg nyder det øjeblik det varer. Men bagefter får jeg så ondt af mig selv, og jeg begynder ofte at græde. Kalorierne og sporten fylder alt i min hverdag. Mine veninder fortæller mig tit at jeg er alt for tynd og det ligner af jeg har en spiseforstyrrelse osv men når de siger det får jeg endnu mere lyst til at træne mere.. Har jeg en spiseforstyrrelse?

Svar:

Kære dig.

Det er virkelig godt, at du skriver herind, når du er i tvivl om, hvad der sker med dig.
Rigtig mange unge piger på din alder går rundt med samme problem og de samme tanker som dig, så det er slet ikke unormalt.

Du vil rigtig gerne vide, om du har en spiseforstyrrelse. Jeg synes, at man skal passe på med at give sig selv diagnoser og gøre sig mere "syg", end man er. Det kræver desuden en masse samtaler med både læger og psykologer, hvis man vil vide, om man har en spiseforstyrrelse.
Jeg synes i stedet, at fokuset skal være på dig og dine tanker omkring mad og motion.

Til at starte med synes jeg, at du skal vide, at når man er på din alder og i puberteten, sker der pludseligt mange ting med ens tanker om sig selv, og kroppen forandres. Dette kan føles som en forandring fra dag til dag. Man begynder måske at interessere sig for at se godt ud og dyrke motion og for at leve et sundt liv. De fleste piger (og faktisk også mange drenge) er aldrig helt tilfredse med sin krop. Størstedelen synes, at de er for tykke eller har en forkert højde, hårfarve, øjenfarve osv. Det er derfor helt normalt at have de her tanker omkring sig selv og sin krop, fordi man føler, at man skal leve op til en skønhedsideal, som langt fra er naturligt og sundt. Når man er ung læser man jo tit om de kendte i blade eller på nettet, og nogle prøver at ligne dem, selvom de er alt for tynde.
Hvis du har lyst, kan en god lille øvelse være, at du stiller dig hen foran spejlet mindst én gang om dagen og kigger på dig selv. Du må kun tænke positive tanker omkring din krop - du skal hver dag sige 3 positive ting til dig selv højt. Det kan for eksempel være: "Du har flotte, lange ben," "Du har smukke øjenbryn," og "Du har en flot hud."
På den måde lærer du ligeså stille at elske din krop og alle de ting, du nu hader ved den. Det kan være en svær øvelse, men tro mig - den bliver lettere dag for dag.

Jeg sidder og tænker på, om du kan komme i tanke om, hvad der skabte den her forandring, så du pludselig følte, at du var for tyk?
Tit begynder man at tælle kalorier, spise for lidt og dyrke ekstra motion, fordi der er sket noget ens vores liv, der har påvirket én meget. Det kan være en lille ting, der kan have gjort, at du har tænkt, at du var for tyk, selvom du på vægten sagtens kan se, at du har en lav vægt i forhold til din højde.

Du skriver, at dit hoved hele tiden er fyldt op med tanker omkring mad. Det må være ubehageligt ikke at kunne spise, hvad man har lyst til, fordi man får negative tanker, og at du begynder at græde, hvis du i weekenden har spist usundt.
Ens tanker hænger meget sammen med ens følelser, og hvis man har nogle dårlige følelser eller oplevelser, kan man nemt komme til at blive besat af tanker om fx kalorier og motion for at glemme de dårlige følelser, man går rundt med. Derfor kan du tænke over, om du har det godt nok ellers - både i skolen, derhjemme, med dine veninder, med dine forældre og hvem du ellers er sammen med. Hvis du går rundt og har det dårligt et sted eller med nogle personer, kan det påvirke, at du hele tiden kun fokuserer på mad for at glemme de andre ting.
Det kan være en rigtig god ide, at få snakket med en voksen, du er tryg ved, omkring dit problem med de her tanker om kalorier og motion. Du kan snakke med enten dine forældre, en anden fra familien, en lærer, eller hvem du helst selv synes. Det hjælper rigtig tit at få snakket om de her tanker med andre, for at få det bedre.
Jeg synes også, at du skal vide, at der på de fleste skoler er tilknyttet en skolepsykolog, som netop er ansat til at snakke med unge, der går rundt med lignende tanker. Psykologen kan hjælpe dig med, hvordan du kan lærer at fokusere på andre tanker end mad og motion.
Jeg synes, at det er vigtigt, at du får hjælp til at komme over de her tanker, fordi det kan være svært at gøre det selv. I stedet for at fylde hovedet med tanker om mad og motion, er der mange andre ting, som unge piger i din alder i stedet kan tænke på. Du kan prøve at koncentrere dig lidt mere om veninder, drenge, fester og andre sjove ting, som man kan gå op i som ung for at få dit fokus lidt væk fra mad, som jo egentlig ikke er særlig spændende at tænke på.

Det lyder til, at du godt ved, at det sundeste er at spise varieret kost og flere kalorier end du gør nu. Jeg bliver rigtig bekymret for dig, når du skriver, at du kun spiser mellem 900-1200 kalorier om dagen. En pige skal have cirka 2000 kalorier om dagen, og det er derfor alt for lidt mad, du spiser, og det kan skade din krop. Det er også rigtig fint at træne i motionscenter to gange om ugen. Det er godt at holde sig i god form og styrke sin krop. Du kan sagtens spise mere og stadig ikke tage på. Det kan være en god ide at snakke med din læge. Sygeplejersken hos din læge kan hjælpe dig med at lægge en kostplan, så du kan spise sundt og varieret, men stadig holde din vægt.
Du må virkelig huske på at passe godt på dig selv. Du har kun den ene krop, og den er særlig og unik for dig. Lær at holde af dig selv lidt mere, fordi du fortjener kun det bedste.

Jeg giver dig også linket til LMS her, som er landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade. På hjemmesiden kan du læse om andre der har haft spiseforstyrrelser, om årsagerne til spiseforstyrrelser og symptomerne. Inde på hjemmesiden kan du også finde hjælp til rådgivning eller støtte, hvis du på et tidspunkt får brug for det. Det kan være en god ide, hvis du viser siden til en voksen, så I sammen kan læse om tingene.

Hvis du pludselig får behov for at snakke med en voksen om dine tanker, er du også altid velkommen til at skrive ind i chatten. Her sidder der voksne, der altid er klar på at lytte og chatte med dig om alt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og snart finder en løsning, så kalorier og motion ikke tager alt din energi fra dig.

Venlig hilsen Mette