selvmord

brevkassespørgsmål

selvmord

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej jeg er en pige på 13 år og har det ik godt med mig selv vil bare dø jeg har et godt liv men har mistet lysten til livet og jeg ved hvor pillerne er men kan ik få mig selv til det kan bare ik livet mere har det virkelig dårligt med mig selv jeg har også lige mistet min tidliger bedste veninde hende jeg stolede mest på hvad skal jeg gøre.

Svar:

Hej med dig,

Det lyder som om, du har det rigtig svært lige nu. Jeg vil meget gerne prøve at give dig et svar, som kan hjælpe dig videre.

Der er to ting, som du måske kan tænke mere over:

1. Du beskriver, at du har mistet lysten til livet og har det dårligt med dig selv. Det er rigtig hårdt, når man får sådan en følelse, og det kan være svært at se, hvad man kan gøre ved det. Du beskriver, at du ellers har et godt liv. Jeg tænker derfor, at der måske kan være meget nyt omkring dig, som gør, at du har det dårligt for tiden? Der kan være meget nyt i ens liv, når man er 13 år og teenager. Ens krop ændrer sig. Man begynder måske at tænke mere over, hvad man selv synes og mener, og hvad man kan. Alle de nye tanker kan få én til at blive meget forvirret og træt. Det kan måske være med til at få en til føle, at man mister lysten til livet? Jeg synes, det er rigtig vigtigt at få talt med en om alle de nye tanker. Måske har du en voksen, du er tryg ved, som du har lyst til at tale med det om? Eller en anden god veninde? Som teenager kan der også være mange nye ting med drenge og veninder, der kan fylde og gøre en træt og dårlig tilpas. Det hænger sammen med den næste ting, jeg gerne vil skrive lidt om:

2. Du skriver, at du har mistet din tidligere bedste veninde, som du stolede mest på. Når sådan noget sker, kan man komme til at føle sig meget alene. Jeg ved ikke, hvordan du har mistet hende, men der er en masse tanker omkring det, som gør dig ked af det. Jeg tror, det igen er vigtigt at få talt med nogle om det, så man får snakket om, hvad der er sket. På den måde kan man måske komme til at føle sig mindre alene. Kan du på nogen måde snakke med veninden (nu ved jeg ikke, hvad der præcist er sket med hende?), en anden veninde, en lærer eller en anden voksen, du er tryg ved, om det?

Som du kan se, tror jeg, det vil være rigtig godt at få talt med nogen om, hvordan du har det. Når man har for mange svære tanker, kan man komme til at føle sig meget alene, og man kan få lyst til at give op. Men jeg tror på, at man kan få vendt de svære tanker lige så stille og få det godt igen, hvis man finder den rigtige hjælp.  Jeg har indtil videre foreslået de her personer, som du måske kunne spørge om hjælp ved:

-      En lærer

-      En veninde

-      En anden voksen, du er tryg ved – det kunne fx være din mor eller far eller en anden i din familie

Din lærer eller en i din familie vil måske også kunne hjælpe dig med at finde en god psykolog?

Derudover vil jeg henvise dig til vores chat, hvor du kan snakke med en af vores rådgivere. Her kan du fortælle mere om, hvad der gør dig så ked af det, og du vil kunne få flere ideer til, hvor du kan få hjælp. Du kan finde chatten og chat-tiderne HER.

Du har også mulighed for at ringe til Børnetelefonen på 116 11, hvis du har brug for at snakke med en med det samme. De har åbent mellem kl. 11 og 23 i hverdage og kl. 11 og 19 i weekender. Du kan læse mere om Børnetelefonen HER.

Jeg er glad for, at du skrev herind. Tanker, som du har, skal man ikke sidde alene med, og jeg er sikker på, at det bliver godt for dig at tale med nogen om det.

De bedste hilsner fra Ida

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål