selvmord...

brevkassespørgsmål

selvmord...

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg har et problem.. Jeg vil gøre det meget kort, da jeg har svært ved og fortælle hvad der ligger bagved lysten.. Jeg har hverdag i baghovedet lyst til og tage en håndfuld piller, og håbe på jeg ikke bliver fundet før det er forsent.. Jeg ønsker ikke og dø fordi jeg har en sød kæreste og en familie som jeg ikke vil sårer.. Men på den anden side er det os det eneste.. Jeg hader mig selv, mit liv, og bare det at leve.. Jeg vil gerne væk fra det hele... Jeg fortalte det forleden til min AKT-lærer.. Og han sagde at han ikke troede på jeg kunne finde på og gøre det.. Det gav mig på en måde mere lysten! fordi jeg har den, og jeg ved jeg kunne finde på det hvornår det skulle være! jeg ved ikke hvad jeg skal stille op!

Svar:

Kære du

Rigtig godt at du skriver herind, for det lyder til at du går rundt med nogle svære tanker!

Selvom det er svært at fortælle om, så synes jeg, at det er rigtig flot og vigtigt at du gør det, og derfor vil jeg gerne rose dig for at du har fortalt det til en lærer, men super ærgerligt at hans reaktion gav dig flere selvmordstanker. Du skriver du ikke ved hvad du skal stille op, og det vil jeg rigtig gerne prøve at give dig nogle råd til:

Jeg får indtrykket af, at du godt ved hvilke tanker og oplevelser der ligger bag dine selvmordstanker, men at de er svære at snakke om. Men når man går med tanker om selvmord og tunge tanker om at hade sig selv, er det virkelig virkelig vigtigt, at du får talt med en voksen om alt det der er svært. Så det aller vigtigste råd jeg kan give dig, er at du skal begynde at tale om dine tanker med nogen. Jo mere du får talt om de ting, som gør at du hader at leve og de ting som gør ondt inde i dig, jo mindre vil de tanker kunne styre dig og gøre dig ked af det med tiden.

Hvem skal du så snakke med, har jeg lidt forskellige idéer til:

1. Dine forældre kunne måske være en god idé at tale om dine svære tanker med, da de er der i din hverdag og vil kunne tale med dig på alle mulige tidspunkter om det og støtte dig i hverdagen.

2. En mulighed er også at sige det til din lærer igen, og gøre det klart for ham at du har brug for hans hjælp. Det kan du gøre ved direkte at sige til ham, at du har brug for hans hjælp pga. dine selvmordstanker.

3. Når dine tanker er så svære, at du tænker du kunne finde på at begå selvmord hvornår det skulle være, skal du faktisk helst have professionel hjælp - altså en psykolog, som ved en masse om svære tanker. Du kan få en psykolog ved at bede dine forældre eller din lærer om hjælp til at få en. Eller ved direkte at kontakte din læge selv og bede om en henvisning til en.

4. Jeg vil også godt anbefale dig at ringe til Livslinien. Rådgiverne på Livslinien er vant til at snakke med folk, som kæmper med svære tanker om livet, og du vil kunne tale med dem helt anonymt. Deres nummer er 70 201 201 og de har åbent alle ugens dage mellem klokken 11 og 23.

Jeg håber du har mod på at begynde at snakke om dine svære tanker med en psykolog og med nogle af menneskerne i dit liv. Det er nemlig ikke nogle tanker, man skal kæmpe med alene og du fortjener at få det bedre og finde glæden ved livet igen.

Til sidst vil jeg sige at du altid kan komme til os her på cyberhus på chatten eller her i brevkassen hvis du har brug for støtte i at få det bedre, og jeg sender dig mange tanker og ønsker det bedste for dig!

Mange tanker fra Heidi