Selvfornægtelse?

brevkassespørgsmål

Selvfornægtelse?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Jeg bor alene. hej jeg har et problem, jeg har lidt af depressioner i 5 år nu, har prøvet selvmord utallige gange, har været ved 6 psykologer(som både har været ansat af staten og været privat praktiserende) og været på 5 forskel antidepressive medicin, jeg syntes hverken at psykologer og div. psykofarmaka har hjulpet, jeg er lige droppet ud for anden gang på min ungdoms uddannelse og føler at jeg ikke har noget succes i mit liv, jeg bruger bøger, film og spil til at undslippe verdenen og "lever" mig ind i det som om jeg var en anden, f.eks. kan jeg leve mig ind i rollen som en karakter i en bog som er succesfuld og hvis jeg har læst for meget på en gang kan jeg ikke slippe personen, jeg opfører mig som personen, jeg overtager personens træk og væremåde, har svært ved at genkende danmark (eftersom karakteren er f.eks. britisk) og har svært ved at genkende mig selv, det er vel en form for selvfornægtelse? jeg har aldrig haft nogle sociale problemer, nærmere tværtimod, mine lærere har kaldt mig socialt begavet og meget moden ad min alder at være. jeg er begyndt at bytte om på nat og dag kan ikke tage mig sammen til at gøre ting. jeg skriver fordi jeg har brug for hjælp, jeg vil vide om jeg lider ad andet end depression, og hvis ja hvad fejler jeg så? kan i anbefale nogle meget dygtige psykiatere og psykologer, som måske kan hjælpe mig? Jeg undskylder for div. stave og grammatik fejl da klokken er halv 3 om natten er jeg rimelig træt jeg håber i kan hjælpe mig.

Svar:

Kære Anonym.

Tak for dit brev, det er fedt du skriver her til brevkassen og spørger om råd. Det lyder som om der er mange ting der fylder for dig. Du tumler med nogle forskellige ting og jeg vil prøve at skrive lidt om det du bringer på banen - at sætte lidt ord på.

Det lyder som om det har været svært at være dig de senere år og at du har kæmpet med mange ting. Du skriver at du har prøvet selvmord mange gange. Jeg håber at det ikke er noget du overvejer igen, for jeg vil understrege at det ikke er nogen god løsning. Det hele er svært lige nu, men det bliver bedre på et tidspunkt. Det at du skriver og spørger om hjælp siger mig at du stadig kæmper og det er flot!

At have en depression er rigtig svært og kræver meget af dig. Det synes jeg du skal tænke på hvis du føler du ikke har nogen succes i livet. At se sort på tingene kan være en del af det at have en depression, men det er vigtigt at du giver dig selv en chance. Hvorfor netop du skal kæmpe med depressioner kan føles rigtig uretfærdigt. Du må dog huske på at selvom det lige nu er sådan det er for dig, er der en vej frem. Du har i dit liv måske nogle andre udfordringer end hvad mange andre unge på din alder lever med. Derfor er det også vigtigt at du ikke er for hård ved dig selv hvis du sammenligner dig med andre. Måske kan du klare lidt mindre end andre i denne periode af dit liv hvor du har det svært og det er også helt ok.

Når du skriver at du bruger meget bøger, film og spil til at flygte ind i tror jeg det er en helt naturlig måde at reagere på. Det hele kan blive meget tungt og svært i en situation som din og at have et sted hvor du kan drømme dig lidt væk kan måske være en form for ventil for de ting der er svære for dig. Det tænker jeg egentlig kan være meget godt. Hvis det er computerspil du spiller kan det være du spiller online og måske chatter med nogle andre imens? Det er jo også en måde at være sammen med andre på som er overskuelig, hvis det hele er lidt svært.

Der skal selvfølgelig være en balance i det hele og jeg kan godt forstå hvis det skræmmer dig at du kan have svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, men jeg tror ikke jeg ville kalde det selvfornægtelse. Noget der også kan gøre det lidt sværere er hvis du har byttet om på nat og dag. Vores krop er lavet til at være vågen om dagen og sove om natten - det er helt biologisk at det skruet sådan sammen. Alle mennesker har brug for dagslys og det er der jo ikke så meget af her om vinteren. Mange der har depression er også påvirket af dagslyset og har endnu mere brug for det. Jeg synes du skal prøve at se om du kan få vendt din dagsrytme igen, fordi det kan måske også give dig lidt ekstra energi. Det kan være en idé at dyrke noget motion i løbet af dagen, så du bliver fysisk træt og bedre kan sove om natten.

Det er fedt at høre at du har mod på at få hjælp fra en psykolog eller psykiater. Det synes jeg er en rigtig godt idé! At arbejde med depression kan tage lang tid og nogle gange kan det også være nødvendigt at prøve forskelligt medicin. Jeg kan ikke anbefale nogle specifikke behandlere, men jeg vil råde dig til at gå til din læge, som måske kan henvise dig til nogen som ham eller hun kender godt. Ellers findes der også nogle lister på eksempelvis depressionsforeningens hjemmeside, hvor du kan søge efter både psykiatere og psykologer i nærheden af hvor du bor.

Tanker og hilsner fra

Marie