Søskende vold

brevkassespørgsmål

Søskende vold

brevkassespørgsmål af
Camilla
16 år

Hej, jeg har en søster over 18. Det skal lige siges at hun har adhd i meget høj grad og tager ikke sin medicin. Hun er meget truende og agrasiv. Hun har nogle perioder hvor hun slår mig, men også truer mig for livet. Hun svine mig til hver dag og siger ting som "luder,  so, dræb Dig selv, cut dig selv til døden, jeg håber du dør, jeg kommer og dræber dig i nat. Jeg stikker dig ned når vi er alene hjemme. Mine forældre har ingen kontrol over hende, og hun har 2 gange stået med en kød kniv ved min hals. Jeg er nået til det punkt at jeg faktisk er bange for at være alene hjemme med hende, og at jeg låser min dør om natten. Jeg kan ikke leve i mit eget hus med frygt fra min egen halv søster, og frygt fra at blive stukket ned om natten. Jeg er 16 år, og har sagt til mine forældre med den beslutning, at enten flytter hun hjemmefra, ændre hendes være måde, eller så skriver jeg mig op til en lejlighed. Det kan ikke være rigtigt at man skal leve i frygt for sit eget familie medlem. Jeg er også kommet til den beslutning at jeg snart vil politianmelde hende. Kan jeg det? Og vil politiet overhovedet gøre noget?  Eller kan jeg tage kontakt til kommunen?

Svar:

Kære dig

Jeg kan kun forestille mig hvor ubehageligt og skræmmende det må være for dig, og jeg synes det er rigtig sejt at du har besluttet dig for at gøre noget ved det. Du skriver at du har prøvet at snakke med dine forældre, men at de ikke længere selv ved hvad de skal stille op (og nærmest har opgivet), og jeg tænker at det lyder til at I har brug for hjælp fra nogen udefra. Du nævner selv politi og kommune, hvilket jeg tænker er rigtig gode ideer. Jeg vil prøve at fortælle lidt om hvad der kan ske hvis du kontakter dem.

Som du selv skriver, så kan det ikke være rigtigt at man skal leve i frygt for sit familiemedlem, og din søster har jo flere gange truet dig på livet. Derfor er det muligt for dig at melde hende til politiet for trusler, selvom jeg er usikker på præcis hvad de vil gøre. I straffeloven (paragraf 266) står der: "Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.". Det vil sige at hun egentlig kan blive dømt og straffet for sine trusler, og jeg tænker at det måske er en løsning, som kan hjælpe dig lige her og nu, men at det også er nødvendigt at gøre mere for at løse problemet på langt sigt. Du kan finde din politikreds og kontaktoplysninger her.

Det kunne være, som du skriver, at kontakte kommunen. I hver kommune findes der en familieafdeling hvor man kan få gratis hjælp og rådgivning i familien. De vil hjælpe jer med at finde en løsning der fungerer for jeres familie, og højst sandsynligt også få din søster til at indgå i behandling, så hun kan arbejde med sin vrede. I den forbindelse tænker jeg også at det også kan være en løsning, at du laver en underretning på din søster. Der er mange som tror at en underretning betyder at man bliver tvangsfjernet, eller at det kun kan ske i familier hvor forældrene drikker eller slår, men en underretning handler egentlig om at man fortæller kommunen at der er noget i familien som ikke fungerer. Så laver de en undersøgelse, og tilbyder bagefter en eller flere "foranstaltninger" (løsninger) som hjælp. Det kan f.eks. være at din søster eller dig kommer i aflastningsfamilie, at I kommer i familie terapi eller personlig terapi, at der kommer en støtteperson hjem til jer eller lignende. Det kan også være at det vil være bedst hvis du flytter et andet sted hen i en periode, så du kan føle dig mere tryg, og det vil kommunen så i fællesskab med dig finde en løsning på. Der er flere måder at lave en underretning på. Du kan snakke med en lærer eller en pædagog, og spørge om de ikke vil hjælpe dig med at lave en. Du kan også, i fællesskab med dine forældre, lave en underretning her

Jeg synes det er virkelig sejt at du ønsker at hjælpe både din familie, dig selv og din søster med at finde en bedre måde at være sammen på, så I alle kan føle jer trygge og glade. Jeg håber du vil tage næste skridt og involvere en voksen i dine planer. I den forbindelse kan du også finde mere rådgivning om psykisk vold (trusler, nedgørende ord, osv.) på brydstavsheden.dk

Hvis du nu tilfældigvis bor i Århus, Roskilde, Vejle, Halsnæs, Ringkjøbing-Skjern, Odder eller Skanderborg, så kan du også altid tage kontakt gennem deres chat herinde på Cyberhus. De kan også hjælpe dig med at lave en underretning, hvis du ønsker det.

Kærlig Hilsen

Signe