psykisk vold?

brevkassespørgsmål

psykisk vold?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 6 år 8 måneder siden

Jeg skal tabe mig, siger min mor!

Når vi spiser, så tager hun fadene væk, og holder på dem, hvis jeg beder om mere mad- nu er hendes veninde, min gudmor også begyndt at kommentere på, hvor meget jeg spiser. Jeg vejer 51 kg.

De er ligeglade når jeg siger, at det er ubehageligt og min mor griner ad mig.

Svar:

Kære dig.

Det lyder meget ubehageligt, det du beskriver. Det er godt, du skriver herind. Vægt og overvægt kan fylde utrolig meget, især når man er teenager og kroppen hele tiden forandrer sig. Når kroppen er ved at udvikle sig og dermed oftest også bliver større, kan man hurtigt blive usikker på sig selv og på, hvad andre mon tænker om ens krop. Når man i forvejen er et sted i sit liv, hvor man oplever en usikkerhed om sin egen krop, kan kritik virkelig påvirke selvværdet og selvtilliden. Det er derfor overhovedet heller ikke en okay måde, din mor forsøger at kontrollere din vægt på. Jeg kan ikke noget om, hvorvidt din vægt er normal, da dette blandt andet afhænger af din højde, fedtfordeling og fedtprocent. Det kan nogle gange være svært selv at afgøre, om ens vægt er sund. Hvis man er i sådan en situation, kan hjælp udefra (for eksempel fra ens mor) være en stor hjælp. Det er dog utrolig vigtigt, at den der hjælper, gør det på en måde, hvor selvværdet og selvtilliden ikke påvirkes. Det lyder som om det, din mor og gudmor gør, påvirker dig og gør dig ked af det. Det er for det meste ubehageligt at blive grint af, og især hvis det er af noget, man måske selv er lidt usikker omkring. Jeg tror, det kunne være en god ide, hvis du satte dig med din mor og fortalte hende, hvor ked af det, du bliver over det, hun gør. Det er vigtigt, hun forstår alvorligheden i det, hun gør. Derfor er det også vigtigt, at du er helt ærlig. Måske det kunne være en mulighed at skrive det hele i et brev? Det kan nogle gange være lettere at få det hele med og få det formuleret rigtigt, når man skriver det ned. Så kan du jo selv afgøre, om du skal læse det for hende, eller bare give det til hende.

Jeg vil gerne slutte af med nogle tanker, jeg tror kunne være godt for dig at overveje. Det er vigtigt for mig at påpege, at din mor altså ikke bestemmer, om din krop er smuk og sund. Det er noget, du selv skal afgøre. Er du selv glad for din krop? Føler du dig sund og godt tilpas? Synes du selv din krop er pæn? Føler du selv, at du burde tabe dig? Udseende synes at betyde meget for de fleste mennesker i dag. Hver dag bliver vi gennem medierne mindet om, hvordan vores krop BURDE se ud. Men vi er ikke alle sammen ens. Vores kroppe er ikke ens. I bund og grund er udseende ret ligegyldigt, det vigtigste er, at vores krop er sund, og at vi er glade. Er du sund? Er du glad?

Jeg håber, at mit svar hjælper dig og sætter nogle tanker igang hos dig. Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme i vores 1-1 chat.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål