personlighedsforstyrrelse

brevkassespørgsmål

personlighedsforstyrrelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

hej brevkasse jeg er en pige på 19 der har fået diagnosen personlighedsforstyrrelse, hvilket vil sige at jeg blandt andet jo har enormt svært ved at styre og bearbejde mine føelser når de bliver for voldsomme. jeg har en kæreste gennem 9 mdr nu og jeg er meget jaloux da jeg ikke kan finde ud af at ignorer eller opføre mig normalt når den føelse af at være jaloux presser på , det har gjort at jeg har og er meget urimelig til tider . min kæreste har ingen venner hvilket ikke er sundt. ikke fordi han han har svært ved at skaffe nogen , han kan bare ikke lide nogen som helst som jeg præsentere ham for, af mine venner hvilket er svært for mig for han lukker ikke kun sig selv inde men også mig, da han siger at jeg må ikke gå i byen med pigerne og jeg må ikke være sammen med min bedste ven eller noget som helst som jeg altid har gjort . ja jeg er jaloux når han møder nye piger og bryder sig ikke om at han skal få deres numre og ditten og datten men jeg ville ønske han havde nogle venner så han kunne gå i byen med sine drenge fx , men det kan han bare ikke når han jo ikke har nogen venner , og derfor må jeg som sagt heller ikke ... hvad skal jeg gøre jeg har brug for at jeg kan gå ud med mine veninder eller bare besøge dem alene en gang imellem , jeg ved godt jeg måske selv har skabt dette problem men det er som sagt pga hvad jeg fejler for jeg har bestemt ikke lyst til at være sådan, .. men jeg kan ikke finde ud af om det er fair gjort af ham når jeg er nogenlunde på samme måde ( hvilket jeg virkelig ikke kan gøre for ) og skal til at starte i psyko terapi for at få hjælp . men kan bare ikke klare at jeg ikke kan eller må se mine venner /veninder fordi han ikke selv har nogen og fordi jeg desværre bliver så jaloux at han føler han skal give igen. hvad skal jeg gøre :( mvh den indelukkede

Svar:

Kære dig

Velkommen til Cyberhus.

Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at finde ud af, hvordan du kan komme lidt mere ud med dine venner og veninder, uden at din kæreste bliver jaloux.

Du skriver også, at du godt kunne tænke dig, at din kæreste selv fandt sig nogle venner, han kan være sammen med, så han ikke bliver så jaloux på dig, når du vil ud med dine venner og veninder.

Jeg har ikke nogen endelig løsning til dig, men jeg vil prøve at svare, så godt jeg kan.

Jalousi kan være en meget svær følelse at have med at gøre – også for folk, som ikke har en personlighedsforstyrrelse. Det gælder om at få talt om tingene og hen ad vejen at få bearbejdet sin jalousi, så den ikke kommer til at fylde for meget inden i én.

Derfor er det rigtigt godt, at du skal til at begynde i psykoterapi, for dén slags terapi kan bl.a. hjælpe dig med at håndtere din jalousi, så den bliver til at leve med for dig. Den vigtigste vej til at lære at leve med en personlighedsforstyrrelse er terapi.

Jeg synes, du og din kæreste skal sætte jer ned sammen og få talt tingene ordentligt igennem. Ingen af jer kan være tjent med ikke at kunne komme ud med sine venner pga. den andens jalousi.

Jeg synes, du skal prøve at fortælle din kæreste, at du har brug for at komme lidt ud med dine venner og veninder og at du også synes, han skulle prøve at finde sig nogle venner, så han ikke bare altid sidder hjemme uden at komme ud af og til.

Du skriver, at du præsenterer ham for nogle venner, som han så ikke gider at være sammen med. Måske vil han bare gerne selv vælge, hvem han vil være sammen med? Lad ham selv prøve at finde sig nogle venner, han kan være sammen med. Måske har han brug for sin egen måde at finde venner på. Du skriver jo også, at han ikke har svært ved at finde nogen venner.

Du beskriver også din egen jalousi overfor din kæreste, når han fx får kontakt til piger ude i byen.

Tal med din kæreste om tingene. Vær åben og direkte. Fortæl, at du ikke bryder dig om, at han får telefonnumre osv. fra piger, han møder i byen. Fortæl ham, at du bliver jaloux, når det sker.

Når alt dette så er sagt, er det jo ikke sikkert, at problemerne løser sig lige med det samme. Det tager tid at arbejde med sin jalousi og det kan også godt tage noget tid for din kæreste at finde sig nogle venner at være sammen med. Men I er nødt til at give hinanden tid og mulighed for at få bearbejdet jeres jalousi.

Jeg vil slutte af med at ønske dig og din kæreste alt muligt held og lykke fremover.

Hilsen Linda

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål