noget med min barndom at gøre??

brevkassespørgsmål

noget med min barndom at gøre??

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Kan huske ting fra min barndom, som jeg tænker måske kunne have noget at gøre med den måde jeg reagere på nu?? Kan huske en gang hvor vi var inde i huset, og min søster havde gjort et eller andet helt galt (som hun altid gjorde) og jeg havde sagt det til min mor.. derefter stod min mor & hende, og råbte og skreg af hinanden.. jeg blev virkelig ked af det, og løb så stærkt jeg kunne ud igennem haven, og op på en sti, på en mark, hvor vores heste gik og hvor der var fyldt med bandnælder.. kan huske jeg tænkte: ''nu går jeg op på stien, så er de også selv ude om det''. fuldt bevidst om at der var brandælder overalt, løb jeg frem og tilbage i mine bare fødder. Jeg kan knapt nok huske det.. har måske været 4-5 år. Jeg har tidligere cuttet og på andre måder gjort selvskade, men syntes da bare der er noget galt hvis man allerede har de tanker når man er så lille. -jeg var jo fuldt bevidst om at det var det jeg gjorde, og at jeg gjorde det fordi jeg var frustreret og ked af det. -kan sådan noget virkelig starte så tidligt o: ?

Svar:

Denise tager den

Hejsa

Tak for dit spørgsmål og du har selvfølgelig helt ret i at der er noget galt når man bevidst skader sig selv - hvad enten man er 4-5 år, ung eller voksen.  Mht den hændelse du kan huske fra din barndom, så fortæller du jo så fint og klart at du gjorde det fordi du var frustreret og ked af det og det kan man jo være uanset hvor gammel man er.

Som lille kan det godt være ekstra vanskeligt at sætte ord på hvordan man har det indeni fordi man endnu ikke har så stort ordforråd. Når man bliver ældre kan det også godt være vanskeligt af mange forskellige grunde - f.eks hvis man ikke har været vant til at snakke om følelser gennem opvæksten og/eller man ikke har en (eller flere) voksne omkring sig som man kan være helt fortrolig med og som lytter og forstår hvordan man har det.

Jeg kan godt forstå at det var forfærdeligt at se din søster og mor råbe og skrige af hinanden - 2 mennesker som du sikkert holdte ( stadig holder ?) rigtig meget af. Det gør selvfølgelig rigtig ondt. Så dèt at du løb ud i brændenælderne, har nok været et forsøg på at bremse dem  - som du skriver "de er også selv ude om det" -  og samtidig en måde at få afløb for den smerte du mærkede indeni. Måske følte du dig endda skyldig i deres skænderi??, fordi du havde fortalt din mor hvad din søster havde gjort.

Så svaret på dit spørgsmål er ja, selvskadende adfærd kan sagtens starte tidligt.

Nu skriver du at du tidligere har cuttet og været selvskadende. Hvad med nu ?? - I hvert fald kan det lyde som om at du stadig har tanker omkring emnet - selvom du måske er holdt op med at skade dig selv ??

Der er mulighed for at du kan gå ind på www.selvskade.dk og læse om emnet og evt bruge deres chatrådgivning også - og så er der jo vores egen chatrådgivning her på Cyberhus.

Som jeg nævnte for dig er det alfa og omega at have èn eller flere voksne at betro sig til, så man ikke "brænder inde" med en smerte, så hvis du mangler en fortrolig i din hverdag?, kan chatrådgivningen hjælpe dig med at finde ud af, hvem det vi være godt for dig at henvende dig til. Vi kan nemlig allesammen få brug for andres hjælp en gang imellem.

Kærlige tanker til dig fra Denise