Mine bedste veninder er ved at forlade mig

brevkassespørgsmål

Mine bedste veninder er ved at forlade mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Jeg går i øjeblikket på efterskole i 10. klasse, og jeg har det rigtig godt deroppe. Men derhjemme er mine to bedste veninder ved at forlade mig. Jeg har haft en masse bedste veninder før, og de har alle sammen forladt mig en efter en. Jeg havde det fantastisk med dem, og det er dem jeg har været tættest med af alle mine bedste veninder. Derfor gør det bare rigtig ondt, at jeg skal miste to mere. Jeg har også næsten lige mistet min kæreste, og det gør også stadig ondt. Udover det er mine forældre ved at blive skilt. Så jeg føler egentlig bare hele mit liv er noget lort lige nu. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Jeg kan slet ikke koncentrere mig i timerne og går lidt rundt, som en levende død. Jeg prøver at lade som om, at alt er okay, men det er ret svært at blive ved med at holde en facade oppe. Jeg ved godt at det er noget man bare skal igennem, og at det hele nok skal gå. Men det føles bare som om at hele min verden braser sammen lige nu. Hvad kan jeg gøre?

Svar:

Hej du

Det lyder som om, du oplever en masse svære og tunge ting i dit liv lige nu, og jeg kan godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Du skal vide, at det er helt normalt og meget forståeligt, at det er svært for dig, de ting, som du oplever. Og det er rigtig fint, at du skriver herind til os, for at få nogle tanker med på vejen. Det vil jeg meget gerne give dig.

Desværre er det sådan, at livet ikke altid er lige let - selvom det kan være rigtig frustrerende i de perioder, hvor man føler at meget går imod én. Det er meget naturligt, at perioder kan føles uoverskueligt, men ikke desto mindre er det bestemt ikke rart at stå i dem, som det lyder til at du gør lige nu. Det kan tage meget overskud og energi at gå rundt og tænke på de tunge ting, der foregår derhjemme og samtidig prøve at holde en hverdag kørende på efterskolen. Som du selv skriver, føles det som om, du ikke kan koncentrere dig i skolen og går rundt og er levende død. Det lyder bestemt ikke rart. Og det lyder som om, du og din krop er løbet tør for energi. Når der er mange tanker i hovedet, så kan kroppen godt reagere ved også at blive stresset. Det kan blandt andet gøre, at koncentrationen svigter - det er kroppens måde at sende signaler om, at den er under pres. Du kender det måske også fra dage, hvor du har hovedpine - de dage har du sikkert også været mere presset end ellers, og så reagerer kroppen altså på det. Sådan er den indrettet hos os alle.

I dit brev skriver du, at nogle ting skal man bare igennem, og det skal nok gå - men at det bestemt ikke er den følelse, du sidder med lige nu. Og ved du hvad, det er fuldstændig okay, at du ikke har det sådan lige nu. Vores følelser er ikke altid fornuftige, men det behøver de heller ikke være. Så hvis du overhovedet kan, kan du prøve at acceptere, at du lige nu føler, som du gør. Og at det er okay. Du skriver, at du prøver at lade som om, at alt er okay og holde facaden oppe. Det er noget, som kan tage rigtig mange kræfter, når man føler at man skal virke glad og tilfreds, selvom man bestemt ikke er det. Så det er meget forståeligt, at det er hårdt for dig. Og jeg tænker, at det muligvis kan være hårdt at stå alene med alle de tanker og følelser. Jeg vil derfor anbefale dig at overveje, om der er en god ven/veninde eller en lærer på din efterskole, som du kan snakke med om de ting, der sker lige nu. Hverken skilsmisse, veninde-problemer eller at miste sin kæreste er ting, man kan eller skal bære rundt på helt alene. Har man én, som man kan dele tankerne og følelserne med, så kan det gøre byrden meget lettere. Så hvis du føler, at der er én, som du er tryg ved, eller som du tror vil være god at snakke med, kan du overveje at tage fat i vedkommende og få læsset af. Det kan være befriende at få lov til at læsse af - og faktisk er der mange, der oplever, at følelserne ligesom forlader kroppen, så man på en måde 'taler dem ud af kroppen'. Er du mere tryg ved at være anonym, så er du altid velkommen i vores 1-1 chat, hvor vores rådgivere meget gerne vil lytte. Også i forhold til dine veninder kan du overveje at tage en snak med om, hvordan du har det. Det er slet ikke rart at føle, at man mister veninder, som man holder meget af. Og måske er det ikke bevidst, at de glider væk. Ved at tage fat i dem kan du vise dem, at de betyder noget for dig - og det er altid rart at føle. Hvis I sætter god tid af til en snak, kan I rigtig få snakket ud og finde ud af, hvad der lige sker. Selvom det kan være både skræmmende og angstprovokerende, så er det den bedste måde at finde ud af, hvad de tænker.

Rigtig meget held og lykke med det hele, som du står overfor. Du skal vide, at der er en vej ud af det, hvis du giver det tid. Det kan være svært at overskue lige nu, og det er helt forståeligt - der er et citat, der lyder sådan her: "After a storm comes a calm" - efter en storm, kommer der en stilhed. Du står i en storm lige nu, men forude venter der dig en stilhed, som nok skal komme.

De bedste hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål