mindre smuk...

brevkassespørgsmål

mindre smuk...

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej cyberhus, mit problem er at min selvtillid er røget på 0 fra mindst 85...

Jeg har elsket 3 drenge(uden for min familie self.) i hele mit liv, den ene ser jeg ikke mere fordi han er flyttet langt væk og er på uddannelse, den anden snakker jeg ikke særlig meget med og når vi endelig snakker kan vi være uvenner om alt(han har skiftet personlighed), den sidste er flyttet til et helt andet land... Så stoler ikke på drenge som kærester mere, elsker drenge som venner, men kærester kan jeg ikke få mig selv til at få håbet op til...

Min veninde er kønnere end mig... og tror ikke på det, så hun har fået alle til at sige hun er kønnere end mig, det var ikke med vilje, men ikke sjovt for mig...

For ikke mere end et halvt år siden blev jeg stoppet hver gang jeg var ude af drenge, blev spurgt om mit mobilnummer dagligt, tilfældige stoppede for at sige jeg var smuk og blev piftet af, nu sker der intet... Har altid gået utroligt meget op i at udstråle selvtillid, men det var jo let da man havde noget, har altid lyttet til joan ørting og hendes råd omkring at udstråle en glad og selvsikker og imødekommende pige/kvinde, som altid har virket, men det virker kun når man har selvtillid, hvilket jeg har glemt...

Jeg er begyndt at "trøstespise", eller nej... jeg spiser når jeg keder mig, men det er jo bare en vane, jeg løber alt for meget, træner alt for meget, og der sker intet med min krop... Mine tæer er lange, ´mine fødder er store, mine lægge er for trænede, mine lår er for fede, mine hofter er for brede, min røv er ikke stram nok, min talje er for lille på forhånd til hofter og skulder, mine bryster er for små og uformede, min næse er for stor, mit ansigt er grimt i nogle vinkler, mine øjenbryn er skæve, mine øjne er for store, mine kinder er for fede, jeg er ved at få dobbelthage, mine skuldre er for brede, mine fingre er for korte og tykke, mine knæ og albuer er mærkelige... ja... er ikke tilfreds med mig selv mere, alt er bare grimt, tager alt dårligt til mig og alt godt glemmer jeg.... :(

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, du skriver herind med dine tanker. Det lyder som om, du står i en rigtig svær situation, og jeg kan godt sætte mig ind i, at det fylder meget for dig. Jeg synes, det er rigtig flot, at du har skrevet herind, og jeg vil forsøge at hjælpe dig på vej så godt, som jeg kan.

Jeg kan forstå på dig, at du tidligere har haft en høj selvtillid, som nu er helt anderledes. Det lyder rigtig fint, at du har været god til at følge Joans råd om, hvordan man kan udstråle selvtillid og på den måde blive gladere for den, man er. Det er trist, at du føler, du har glemt, hvordan man gør. Det lyder til, at der er flere ting, som har gjort, at det i dag er sværere for dig at være tilfreds med dig selv. Bl.a. oplevelsen med veninden må have været rigtig ubehagelig.

Når man har din alder, kommer man meget nemt til at sammenligne sig med de andre piger. Især når man har det svært, kan man meget nemt komme til at føle, at alle de andre piger er perfekte, mens man kun kan finde fejl hos sig selv. For nogen piger har man det sådan i en periode, mens det for andre piger desværre bliver ved i længere tid. Når tingene har fyldt meget over lang tid, er det vigtigt, at man tager dem alvorligt. Som ung pige fortjener man at have det godt med sig selv og sin tilværelse. Derfor er det rigtig vigtigt og rigtig godt, at du har skrevet herind, fordi du kan mærke, at du ikke har det godt. At fortælle om tingene og bede om hjælp kan nemlig være starten på, at man får det bedre.

Jeg tror, det vil være en god idé for dig at fortælle nogen om de tanker, du har. Måske har du en fra familien, en god veninde eller en rar voksen, som du kan forestille dig at snakke med om det. Svære oplevelser og triste tanker kan fylde rigtig meget, og det kan føles som en rygsæk at skulle bære rundt på dem. Det kan lette rigtig meget at få åbnet op omkring sådan noget til en, man stoler på. Hvis du synes, det er svært at skulle tale med en, du kender om det, kan du evt. også prøve at snakke med en i chatrådgivningen her i Cyberhus.

Når man går og har det skidt og har svært ved at se det gode ved sig selv, kan det være rart at gøre nogen af de ting, man elsker. Ved at gøre noget, der gør en glad, kan man komme til at fokusere på noget andet end de svære tanker. Det kan være, du godt kan lide at høre musik, være kreativ, se film eller spille spil. Uanset hvad du godt kan lide, kan det være en god idé at vende tilbage til de ting, når tilværelsen bliver særligt hård at være i.

Til sidst vil jeg skrive til dig, at jeg synes, du skal tænke tilbage på dengang, hvor du følte, du var populær blandt drengene og havde det godt. Har du ændret dig siden dengang, eller er du egentlig stadig den samme smukke pige? Hvis du tænker dig rigtig godt om, forestiller jeg mig, at du kan finde noget ved dig selv, som er præcis som dengang. Ved at gøre det vil det måske gå op for dig, at du rent faktisk stadig er den dejlige pige, som drengene faldt for.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste.

Vh. Matilde