Kan ikke mere

brevkassespørgsmål

Kan ikke mere

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år

Kære Brevkasse Som der står i overskriften, jeg kan ikke mere. Holder det ikke ud længere. Føler at jeg bliver p***** op og ned af ryggen af nogle folk. Beklager at jeg er kommet ud på det punkt hvor jeg er. Det er en kamp for mig hver eneste dag at gå på arbejde. Det skal lige siges at jeg pt er i USA og arbejde. Det er mit 2. år herovre. Sidste år var rigtig godt, men det går godt nok ned af pt, Har bestemt mig for at det skal være slutningen på mit liv. Jeg ved at jeg kommer til at såre mange og det er ikke pænt af mig. Var nødt til komme ud med det inden, selvom jeg har skrevet et afskedsbrev. KH B

Svar:

Hej B

Du må have det rigtig svært lige nu siden du har taget en beslutning om at ende dit liv, og jeg kan forestille mig at alt det der er svært bliver sværere når du er så langt væk hjemmefra. Men selvom du har taget den beslutning du har tager jeg dit brev som et udtryk for at du alligevel stadig har håbet om forandring og et andet liv.

Jeg vil ikke bruge så meget tid på at diskutere om det er den rigtige eller den forkerte beslutning du har taget. Jeg ved ikke hvad det er der gør at du har det så svært lige nu og hvad der ligger til grund for at du føler at selvmord er den eneste udvej. I sidste ende er det alene din beslutning om du vil ende dit liv. Men samtidig synes jeg du skal overveje om det er lige præcis nu der er det rigtige tidspunkt at ende livet.

Du kan aldrig komme for sent til dit eget selvmord. Du kan gøre det i morgen, men du kan også vente en uge, en måned eller længere endnu. Vente og se om den forandring jeg, mellem linjerne, læser du så brændende ønsker dig ikke kunne komme på anden vis end ved at ende livet. Det tror jeg godt den kan.

Du siger ikke så meget om hvad det er der gør at du har det som du har det lige nu og hvorfor du har truffet det her valg, og derfor er det selvfølgelig også svært at give dig så mange konkrete råd. Men det alt afgørende er at du fortsætter med det du har gjort ved at skrive ind til brevkassen. Ræk ud efter andre og fortæl om hvad det er der sker indeni dig lige nu. I takt med at du taler om smerten vil den komme til at fylde mindre indeni.

Siden du har valgt at skrive til en dansk rådgivningsside, vil jeg også give dig et par henvisninger til steder i danmark hvor du kan få anonym rådgivning.

Du kan kontakte Livslinien alle ugens dage kl. 11-23 dansk tid på telefon 45 70 201 201

Hvis du har bedre mulighed for, at chatte kan du prøve vores chatrådgivning Mandag-fredag 12-16 og tirsdag og torsdag 18-21. Både på livslinien og i vores chatrådgivning sidder rådgivere som hver dag møder mennesker med ondt i livet. Rådgivere som er klar til at lytte.

Jeg håber du hænger på lidt endnu, og holder fast i håbet.

Mange tanker
Niels-Christian